En marxa la campanya per detectar amiant a l’aire de quatre estacions del metro de Barcelona
El procés se centra exclusivament en detectar fibres del material
Els resultats s’analitzaran amb un microscopi elèctric, més sofisticat i precís
La campanya d’anàlisi de l’aire del metro de Barcelona per comprovar la presència de fibres d’amiant als vestíbuls, túnels, andanes i zones d’accés públic està en marxa des d’aquest divendres. Impulsada per Transport Metropolitans de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona, la captació de mostres es realitza de matinada i al matí en cinc punts diferents de les estacions de Plaça Catalunya i Torrassa de l’L1 i Passeig de Gràcia i Liceu, de l’L3. Per primera vegada, els mesuraments d’aire s’analitzaran amb un microscopi electrònic, més precís i sofisticat. L’empresa ACM 2020, especialitzada en el diagnòstic d’amiant, comprovarà les vint mostres que s’obtinguin a França.
“La microscòpia electrònica ens permet analitzar les fibres més curtes i més fines que són les que ens interessa captar, perquè són les que es poden adherir més fàcilment als pulmons”, ha explicat el director tècnic de la companyia, Lluís Mallart, que preveu presentar els resultats abans de finals de mes. Quan es fa el mateix procediment però amb el mètode espanyol, es fa servir un microscopi òptic amb el qual el tècnic no arriba a determinar només la presència d’amiant perquè es barreja amb altres materials.
Per això, per aconseguir la “màxima fiabilitat” aquesta vegada els mesuraments s’executaran seguint la guia francesa. En cada punt de mostreig, els aparells captaran i filtraran un cabal mitjà de 7 litres per minut al llarg de sis hores, és a dir, un total de 2.250 litres d’aire ambiental d’aquestes zones d’accés públics. El procediment francesa permet fer anàlisis de volums més grans i en aquesta ocasió, els aparells funcionaran durant 6 hores.
“Des de les tres de la matinada recullen aire durant una franja horària de tranquil·litat, sense trens i sense persones i això interessa molt. A mesura que la gent va arribant el metro es mobilitzen les possibles fibres de pols que tenim a l’ambient”, ha explicat. S’han escollit les estacions més antigues que tenen les condicions més desfavorables i amb més presència de fibrociment en la seva infraestructura i que, a més, són molt concorregudes. Els experts consideraran que hi ha perill per a la salut pública si els resultats si es troben més de 5 fibres d’amiant per litre analitzat.
Mallart, expert en treballs d’investigació d’amiant, ha apuntat que estan seguint un encàrrec de l’Agencia de Salut Pública de Barcelona i que el mostreig no es desenvolupa amb zones d’accés restringit pel personal. Amb tot, ha assegurat que els resultats “es poden extrapolar” a la salut dels treballadors. I és que els sindicats de TMB fa temps que denuncia que la presència de fibres d’amiant perjudica la salut del personal de l’empresa.
En el seu torn, l’empresa ha recordat en l’inici d’aquesta campanya que, per fer front a aquestes reclamacions, ja havia analitzat 280 mostres, tant d’anàlisi d’aire com de materials sòlids susceptibles de contenir fibres d’amiant: 28 de filtres d’aire del sistema de ventilació; 42 de la pols dels túnels i 12 més de l’estat del balast, és a dir, la grava que envola les vies i travesses. Tots els resultats, diu TMB, confirmen l’absència de fibres d’amiant en aquests elements.