L’heliport del Trueta, no apte per a vols nocturns
Salut diu que els treballs d’adequació estan en marxa
De moment, es fa servir l’aeroport de Girona
L’helicòpter medicalitzat del SEM que trasllada pacients greus i crítics en horari nocturn a Catalunya –de les vuit del vespre a les vuit del matí–no pot aterrar a l’heliport de l’hospital Josep Trueta de Girona, que és el centre de referència de la regió sanitària de Girona. Segons fonts del SEM, aquestes instal·lacions no tenen el certificat corresponent per a vols nocturns H24, a diferència dels heliports d’una desena de centres hospitalaris de Catalunya, entre els quals hi ha el transfronterer de Puigcerdà. I tampoc no està en la llista d’heliports que, segons el SEM, estaran a punt per rebre vols nocturns abans d’acabar l’any. Es dona la circumstància, a més, que l’helicòpter medicalitzat amb base al Trueta –un model nou, de finals del 2017– sí que està preparat per fer vols nocturns. Segons fonts del SEM, quan s’han hagut de fer trasllats de pacients a la nit a la zona de Girona, s’han utilitzat les instal·lacions aeroportuàries de l’aeroport de Vilobí d’Onyar.
Fonts del Catsalut van explicar ahir que l’heliport del Trueta ja s’està adequant per tal que hi pugui aterrar l’helicòpter de 24 hores. “Els treballs d’abalisament i il·luminació de la instal·lació actual, amb un cost de 40.000 euros, van començar la setmana passada i està previst que acabin en els propers dies”, van explicar ahir fonts del Catsalut. Les mateixes fonts hi van afegir que, paral·lelament, es treballa en l’elaboració d’un informe tècnic d’altres necessitats de l’entorn, com ara tala d’arbres i abalisament d’edificis o instal·lacions properes, “un document necessari per tramitar la modificació de l’autorització actual i fer-la compatible amb l’acolliment del vol nocturn”. El SEM va posar en marxa el vol nocturn de l’helicòpter medicalitzat fa un any. Aquest vehicle té la base a l’hospital Parc Taulí de Sabadell. En aquest temps, segons es va donar a conèixer ahir, el SEM ha efectuat 177 serveis nocturns, amb una mitjana de 15 vols mensuals. Un 51% d’aquests serveis han estat trasllats interhospitalaris i un 49%, assistències primàries, al mateix lloc de l’emergència.
Es redueix el temps de trasllat
El trasllat aeri nocturn de pacients permet reduir el temps de trasllat interhospitalari de les zones més allunyades dels hospitals terciaris. Un fet rellevant per als pacients amb una patologia en què el temps de resposta és clau en la supervivència i la recuperació del pacient, com ara un ictus, un infart o un politrauma. A través de Twitter, el cardiòleg Ramon Brugada va lamentar la mancança al Trueta: “[...] quanta feina queda per fer, quants esforços hem de dedicar per arribar a un mínim reconeixement del 2n hospital més gran de cat en població de referència”.