CCOO alerta de la poca inversió en l’educació
El sindicat calcula que s’han deixat d’invertir 8.527 milions d’euros des del 2010
Afirma que falten 3.000 docents per tornar al nivell previ a les retallades del 2011
El sindicat CCOO va reiterar ahir, a les portes de l’inici del curs, el que ja és una queixa habitual des de les retallades del curs 2010/2011. “L’educació no ha estat una política prioritària per al govern de la Generalitat en els darrers nou anys”, van afirmar el secretari general de la federació d’educació de CCOO, Manel Pulido, i la responsable de política educativa de la mateixa federació, Tere Esperabé. I ho van fer aportant diverses xifres. Segons el sindicat, si es compara el pressupost del 2010 amb el PIB d’aleshores i s’actualitza amb l’IPC acumulat, s’han deixat d’invertir, incloent-hi aquest 2019, un total de 8.527 de milions d’euros, que equivaldrien al pressupost de dos cursos. CCOO calcula que aquest any s’han invertit 3.639 euros per alumne, 820 menys que el 2010.
La falta d’inversió es tradueix, entre altres coses, en un dèficit de professorat. CCOO calcula que per arribar al nivell previ a la crisi s’hauria d’incrementar la plantilla en uns 3.000 docents, malgrat que per al curs que ara comença hi haurà 723 mestres i professors més. L’alumnat ha crescut respecte del 2010 un 22,16%, mentre que el professorat ho ha fet un 8,17% –CCOO aposta per disminuir la ràtio en cinc alumnes per classe–. La falta d’inversió es manifesta també en les instal·lacions “antigues i precàries” dels més de 300 centres de màxima complexitat i en l’escola inclusiva, amb menys aules d’acollida i poc personal laboral. També cal, segons Pulido, “dignificar els centres que encara estan en barracons”, incrementar el finançament de les universitats públiques i millorar la FP, entre altres.
Pulido i Esperabé van reclamar “uns pressupostos socialment justos i que deixin l’escola en pau per poder educar en llibertat”, referint-se a episodis com els viscuts a l’INS El Palau, de Sant Andreu de la Barca, amb motiu de l’1-O.
LA XIFRA
7.500 alumnes cecs tornen a classe
Rosa M. Bravo7.413 estudiants cecs o amb una discapacitat visual greu del conjunt de l’Estat tornen a classe en centres ordinaris en el 99% dels casos. Ho fan amb el suport de 430 docents que s’encarreguen d’oferir-los una atenció educativa individualitzada segons les necessitats de cada alumne. 262 docents estan contractats per l’ONCE i 162, per les administracions.
1.388 alumnes són escolaritzats en l’educació infantil, mentre que 1.514 fan primària, 1.004 cursen l’educació secundària obligatòria, 262 fan batxillerat, 349 estudien formació professional, 773 estan a la universitat i 2.123 estan inscrits en un altre tipus d’ensenyament. L’acompanyament del professorat s’estén des del naixement, amb programes d’atenció primerenca, fins a l’edat adulta si es tracta d’estudis reglats. La tasca dels docents va més enllà de l’alumnat i els centres, ja que es treballa també amb les famílies donant informació i recursos per a la inclusió.