La variant ferroviària del corredor mediterrani, a punt
Foment assegura que en acabar l’any es posarà en marxa el tram Tarragona-Vandellòs
Posa fi a 19 anys d’obres
La doble via per l’interior redueix en 30 minuts el trajecte Barcelona-València
La variant de Vandellòs del corredor mediterrani es posarà en marxa abans de final d’any. El ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, va anunciar ahir la finalització de les obres d’aquest tram ferroviari que van iniciar-se ara fa 19 anys, el 2000, i que han experimentat diversos retards i ajornaments. Fins a sis dates diferents d’entrada en funcionament hi ha hagut ja els últims quatre anys, més les que haurien avançat diversos ministres de Foment de l’Estat, tant del PSOE, com és el cas d’Ábalos, com del PP.
Després de recórrer el tram en proves entre les estacions del Camp de Tarragona i de l’Hospitalet de l’Infant, el ministre va lamentar els ajornaments d’aquest tram de doble via per l’interior de Tarragona, que alleugerirà el coll d’ampolla per les vies de la costa. En el trajecte Barcelona-València, per exemple, es guanyarà mitja hora de viatge, i des de Tarragona a l’Ebre 15 minuts.
Ábalos va admetre que sempre havia sentit a parlar de Vandellòs com un dels grans problemes del corredor, i va explicar que el projecte constata el compromís del govern espanyol amb el ferrocarril i el corredor del Mediterrani: “És la columna vertebral i un exemple del desenvolupament d’un sistema de corredors enfront d’un sistema radial, i és també més coherent amb la realitat política i social d’un país plural com el nostre.”
El projecte ha suposat una inversió de prop de 700 milions –dels quals ja se n’han executat més del 95%–. La variant permetrà eliminar el darrer tram de via única que hi havia entre Barcelona i València. Són 40 km de doble via i d’amplada convertible segons el tipus de comboi. Dos convertidors de via en faciliten el canvi, preparat per a mercaderies o trens d’amplada europea.
La licitació de la nova estació de Sant Andreu Comtal serà immediata
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va assegurar ahir que la licitació de la nova estació de Sant Andreu Comtal es farà immediatament, després que l’anterior govern espanyol rescindís els contractes ja adjudicats per presumptes irregularitats. En una visita d’obres a l’estació de la Sagrera, el ministre va evitar donar una data per a la inauguració de la infraestructura i va insistir que s’anirà enllestint per fases, primer amb l’obertura del túnel dels trens de rodalies que van cap a Mataró durant el 2020 i un any després per als que van cap a Granollers. Per la seva banda, la tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, va reiterar que ara “és l’hora de la Sagrera” i de “cosir” els barris afectats per les obres.