Societat
Els ‘clicks’ i les ‘claks’ fan passarel·la
El Casino Menestral de Figueres celebra la 3a Fira Playmobil, una joguina que viu una nova era daurada, entre els petits però també els grans
Fa més de quaranta anys que els Playmobil van irrompre a les llars de casa nostra. Uns en deien Famobil (nom que li va donar el distribuïdor a l’Estat), però popularment la majoria ens hi referíem com els clicks (pel soroll que feien quan es muntaven o desmuntaven) i, ja més endavant, vam descobrir que, a les versions femenines de la joguina, les anomenaven clacks.
La febrada pels Playmobil va pujar de temperatura als anys vuitanta però ara, des de fa uns anys, amb tots aquells nens i nenes d’aquella generació convertits en progenitors, viuen una nova era daurada. Això i que ser freaky avui dia ja no és qüestió d’amagar-se dins de l’armari. Sigui per la seva simplicitat o sobretot per la possibilitat de combinar colors, peces, caps, cabells, barrets, espases, eines... i el fet de ser tan manejables, els fa un objecte ideal i amb múltiples possibilitats.
Un exemple, el tenim a les diverses fires que es fan i desfan al nostre territori, com ara la que està arrelant amb força a Figueres (al Casino Menestral) des de fa tres anys, i que està organitzada per una associació tan activa com és Riude&Clicks . Aquest any han presentat 10 diorames amb peces de col·lecció dels membres de l’entitat. Els cinèfils disfrutaran amb la recreació del Dràcula de Bram Stoker; els amants del fantàstic, amb un castell assetjat per una munió de dracs vermells, i els curiosos, amb la maqueta de dos nivells en què s’aprecien en tot detall les tasques d’arqueologia submarina d’un vaixell enfonsat. I, és clar, els figuerencs, amb la recreació d’unes Fires de la Santa Creu medievals i l’estadi de futbol de Vilatenim de la centenària Unió Esportiva Figueres.
Fabrice Cabrol, col·leccionista i membre de l’entitat organitzadora, explica amb passió tot allò que els mou a muntar fires com aquesta, que, per cert, destina els pocs guanys a una associació de càncer infantil. Un dels objectius, remarca, és recuperar l’essència de la joguina clàssica i física –“no virtual”– per fomentar la seva imaginació i creativitat. Ells i elles, els petits de la casa, també exposen les seves creacions i aquest any són sis els escenaris on els seus clicks i clacks desfilen i esdevenen els amos d’una passarel·la que torna a ser moda.