el reportatge

La nova «Treseta»

El mític tramvia número 3 de Mataró ja està sanejat i d'aquí a un mes tornarà a presidir la plaça de Granollers

Tornar a pujar al tramvia. Quaranta-cinc anys després de pujar-hi per últim cop, ningú es va resistir a tornar-hi. Aquest cop per comprovar que gairebé tot segueix igual: els mateixos rètols, els seients de fusta, i els comandaments del conductor.

El tramvia número 3, la Treseta, com popularment se'l coneixia, tornarà a la plaça de Granollers d'aquí a un mes. Serà el final d'un trajecte que va iniciar fa cinc mesos quan una grua se'l va endur a una nau del carrer Josep Sabater i Sust. I és que tant de temps al ras l'havia deixat en un estat que feia imprescindible una intervenció a fons. S'ha sanejat l'estructura, s'han substituït algunes peces de fusteria que havien fet malbé els tèrmits i, ara, s'està repintant el vehicle. Un manteniment que ha d'assegurar la seva durabilitat, com apunta el responsable de l'Obra Social de Caixa Laietana, Ricard Navarro.

Les feines han deixat com nou el tramvia, però també s'ha recuperat un símbol del patrimoni històric de la ciutat i de l'imaginari mataroní. L'interior, com explica Navarro, ha quedat impecable i s'han conservat tots els detalls. Fins i tot els rètols d'aquell temps que avisaven que estava prohibit parlar amb el conductor, o escopir per les finestres, o que asseguts hi cabien deu persones i que a la plataforma del darrere quinze més «i una autoritat», o que s'anés amb compte amb els «carteristes». «Amb la rehabilitació, parlem també de la recuperació de tota una època de la ciutat», recordava l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron.

L'únic element que no s'ha decidit mantenir són les portes de fusta tant de davant com del darrere, que es van col·locar fa trenta anys per evitar que ningú accedís a l'interior. Ricard Navarro destaca que se substituiran per unes altres de vidre per deixar a la vista els comandaments del conductor i la plataforma del darrere. La restauració, que ha fet l'empresa Fabrés Serveis Integrals, s'ha pogut tirar endavant d'acord amb un conveni que Caixa Laietana va subscriure amb l'Ajuntament amb l'objectiu de reparar el tramvia número 3 i de realitzar-hi els treballs de manteniment durant els propers 20 anys. Tot i que l'acord també preveu la recuperació d'un altre tramvia, el número 4 –El Gros com també se'l coneixia, l'únic que es va construir a la ciutat i que com el 3 formava part de l'antiga companyia que feia el recorregut Mataró-Argentona–, aquestes feines encara no tenen dates. L'alcalde explica que la rehabilitació del vehicle, que està mig abandonat en uns magatzems municipals, serà més costosa, ja que s'haurà de refer tot el cotxe. Els treballs per deixar com nou la Treseta han costat 40.000 euros, i restaurar el 4 té un pressupost d'uns 140.000 euros. El que de moment sí que està clar és on s'instal·larà en un futur. «El tramvia té sentit si es col·loca, més o menys, a la zona per on antigament passava», defensa Baron, que considera que el millor indret és a la zona del Sorrall, en la intersecció de la carretera de Mataró a Argentona, quan es desenvolupi urbanísticament el sector. Mentre el número 3 no torna al seu lloc, l'Ajuntament ha de refer el sistema de reg de la plaça de Granollers per evitar que la humitat torni a malmetre el tramvia i instal·lar-hi un nou sistema extern d'il·luminació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.