El DPTOP posa a concurs el projecte per desdoblar la B-124 de Castellar a Sabadell
Es calcula que a l'hivern s'acabarà el procés per definir el nou tram de 2,8 km, que costarà uns 10 milions
La B-124 cap a Sabadell és la sortida natural més freqüentada pels conductors de Castellar, que a més han de conviure amb els nombrosos vehicles pesants que van o vénen dels polígons del pla de la Bruguera i de Can Carner, al costat de la carretera. Per aquest motiu, el DPTOP ja va encarregar la redacció de l'estudi informatiu del projecte, que es va presentar fa gairebé tres anys, l'estiu del 2007. Un cop completat el procés d'informació pública i tramitació ambiental, ha posat a concurs el projecte constructiu. Es preveu que el procés quedi enllestit l'hivern vinent, per tal d'impulsar a continuació la programació de les obres, per a les quals s'estima una inversió de 10 milions.
El traçat serà compatible amb el perllongament de la línia dels FGC fins a Castellar, i amb la connexió prevista cap a la futura ronda del Vallès, cosa que afavorirà la comunicació amb la resta de la comarca i amb Barcelona i l'àrea metropolitana. La nova via estarà formada per dues calçades amb dos carrils de 3,5 metres cadascuna, un voral interior d'1 metre, i un voral exterior de 2,5 metres. El desdoblament es durà a terme a partir de la calçada actual, i quan comenci és preveu que ja estarà acabada la nova rotonda – de 60 metres de diàmetre exterior– per reordenar l'accés al polígon de Can Bages, que el DPTOP ha avançat perquè les obres comencin a l'estiu i estiguin enllestides al cap de mig any, a principi del 2011.
2,8 km de desdoblament
El desdoblament de la B-124 serà de 2,8 km, distribuïts en dos trams entre el final del nucli urbà de Castellar i el pont sobre el riu Ripoll, ja al terme municipal de Sabadell. El primer tram, d'1,6 km de longitud, anirà fins a la nova rotonda de Can Bages, amb el pas previ per la rotonda ja existent, que s'adaptarà a les noves característiques de la via i tindrà un diàmetre exterior de 51 metres. Des de l'inici d'aquest tram es crearà una nova calçada lateral al costat est del tronc al llarg d'1 km, formada per 2 carrils de 4 metres d'ample cadascun. El segon tram, d'1,2 km, correspon a la zona més pròxima al pont. A més del desdoblament de la carretera, es preveu suavitzar el pendent, just a l'altura de la deixalleria de Sabadell, el Punt Blau.
Finalment, el projecte també inclourà la millora d'accessos, la implantació de mesures d'integració ambiental i la formació d'un carril bici de 2 metres d'amplada que discorrerà paral·lel a la carretera.
«És un projecte més important que el del tren»
L'alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, valora molt positivament l'obertura del procés de licitació per part del DPTOP. Qualifica el desdoblament de la carretera B-124 de «reivindicació històrica», i considera: «Aquest projecte és més important que el del ferrocarril; el necessitem al més aviat possible.» A més, vincula aquesta millora amb la que significarà l'obertura de la futura ronda del Vallès, l'esperada circumval·lació de Sabadell: «En pocs anys podrien quedar resolts una bona part dels dèficits de comunicació que hi ha a la nostra vila.» Segons Giménez, la notícia que el procés s'acabarà a l'hivern implica que s'arriba a «un dels darrers tràmits burocràtics perquè les obres siguin una realitat», i també veu amb més optimisme la futura construcció del polígon industrial de Can Bages: «El desdoblament atraurà activitat industrial al municipi, ja que la vila disposarà d'una àmplia oferta de terrenys industrials de qualitat i ben comunicats.» D'altra banda, també va destacar la millora de la seguretat, i va dir que el carril bici que es farà paral·lel a la carretera «tenia molta demanda».