La capacitació digital serà un mèrit per a la docència
El Departament d’Educació presenta el pla d’educació digital de Catalunya 2020-2025
Pretén millorar la competència dels alumnes en acabar la formació obligatòria per afrontar els reptes laborals i socials
El sistema educatiu català va ser dels primers d’Europa a connectar-se a internet, i progressivament s’han creat portals i sistemes de treball com ara el Moodle i els blogs, a banda de la introducció de material d’aprenentatge en format digital. Les competències digitals formen part del cos de competències bàsiques que els alumnes han d’assolir en acabar l’educació obligatòria, però els reptes són continus i la tecnologia és cada cop més present en les nostres vides. “Catalunya sempre ha estat pionera i ho volem continuar sent”, va afirmar ahir la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació, Mar Camacho. Per aquest motiu, el departament posarà en marxa el gener vinent el pla d’educació digital de Catalunya 2020-2025, amb l’objectiu de millorar la competència digital dels alumnes quan acabin la formació obligatòria i donar-los, així, eines per afrontar els reptes laborals i socials. Es tracta d’un pla que no pretén tant que els docents facin servir la tecnologia com un mer instrument, “sinó que tinguin capacitat per usar aquestes eines de manera didàctica i metodològica”. Per exemple, “per fer que els nens siguin crítics amb la tecnologia que porten a la butxaca i que aquesta eina reverteixi en el seu aprenentatge”.
La millora de les competències de l’alumnat no es pot entendre sense una millora de la capacitació dels docents i dels centres –també pel que fa a la infraestructura–, “en el marc de la transformació educativa del sistema”, segons Camacho. Els docents que ja exerceixen hauran de fer almenys 50 hores de formació i ja s’està treballant amb les universitats perquè introdueixin la competència digital en els currículums dels graus. Camacho va avançar que l’acreditació de la competència digital docent comptarà com a mèrit en les properes oposicions, amb la idea que sigui un requisit el 2025.
El pla, va assegurar ahir Camacho, “recull accions que ja es feien i es vol vincular a una estratègia de futur per situar Catalunya com a país capdavanter”. En aquest sentit, va reconèixer que van “una mica tard”, perquè “moltes institucions i comunitats autònomes ja tenen el seu pla educatiu digital”. El pla es basa en bona part en recomanacions d’organismes internacionals que remarquen la necessitat d’una bona competència digital per garantir una educació de qualitat i més equitativa. I en l’evidència que mostren dades de la Comissió Europea, que assenyala que en el futur el 90% dels llocs de treball requeriran unes competències digitals que el 44% dels europeus no tenen, que menys del 20% del conjunt de professionals vinculats amb les tecnologies de la informació i la comunicació són dones i que més de 48.000 escoles europees no tenen connexió de banda ampla. El pla s’adreça a 795.617 alumnes d’educació obligatòria, 102.632 docents i 3.249 centres educatius.