Els turistes es van gastar 21.360 milions el 2019
L’any passat més de 19, 3 milions d’estrangers van venir a visitar Catalunya
Cada visitant es va gastar de mitjana 195 euros al dia
Els nord-americans són els que es van gastar més diners
El 2019 va tornar a ser, turísticament parlant, un altre any de rècords. Rècord absolut de visitants estrangers: 1.350.000 (un 0,8% més); rècord absolut de despesa feta pels visitants estrangers: 21.360 milions d’euros (un 4,3% més), i rècord de despesa mitjana feta per persona: 195 euros diaris (5,3% més).
Catalunya passa un bon moment i el govern es felicita perquè s’està consolidant la seva estratègia de creixement responsable i sostenible socialment i econòmicament i perquè es compleixen les seves prioritats: diversificació del turisme, desestacionalització, desconcentració i increment de la despesa. “Volem un turisme de qualitat, responsable i sostenible i que generi llocs de treball de qualitat”, va dir ahir la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que va destacar el pla estratègic i el pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022 i va assegurar que aquestes xifres, tots aquests rècords, “no són casuals”. També va recordar que el turisme a casa nostra representa el 12% del PIB i genera el 14% d’ocupació.
Els quatre principals mercats emissors són França (més de quatre milions de visitants), el Regne Unit, (més de dos milions), els Estats Units (1,5 milions) i Alemanya (1,1 milions), i tots han registrat increments de la despesa, tot i que l’arribada de francesos i anglesos l’any passat va baixar lleugerament. Percentualment el turisme estranger que més va créixer va ser el que procedeix de Suïssa (un 25,4% més), el d’Irlanda (18,9% més), Rússia (10,1% més) i els Estats Units (10% més).
Els que van gastar més van ser, per ordre, els nord-americans, els francesos, els anglesos i els alemanys. És la primera vegada que el turisme procedent dels EUA se situa en el número 1 pel que fa a despesa. Precisament per això el mercat d’Amèrica del Nord és un dels objectius de les campanyes publicitàries que es faran aquest any. Durant el segon trimestre l’Agència Catalana de Turisme (ACT) farà una campanya per vendre Catalunya protagonitzada per l’estrella de la NBA Ricky Rubio.
Pel que fa al turisme intern i en espera de dades ministerials, la conselleria va dir ahir que les pernoctacions van créixer l’any passat un 2,4%.
Els projectes turístics per a aquest 2020 són nombrosos. Destaca el llançament d’un nou producte, el Grand Tour de Catalunya, un itinerari per recórrer tot el país en 5-10 dies, una proposta per descentralitzar el turisme i donar a conèixer el país de punta a punta.
La consellera Chacón va recordar que aquest any Catalunya organitzarà l’Any del Turisme Esportiu i celebrarà, al mes de maig, un congrés internacional a Lloret de Mar, que situarà el país al capdavant d’aquesta oferta.
El director general de Turisme, Octavi Bono, va recordar ahir que en els pròxims mesos s’aprovarà l’esperat decret de reglament de turisme de Catalunya, que, entre altres coses, regularà els allotjaments turístics, i el decret de guies de turisme, que permetrà obtenir l’habilitació de guia acreditant uns requisits sense la necessitat de fer un examen.