Societat

Societat

Fora de circulació

Milers de conductors amb vehicles sense etiqueta de la DGT es concentren al passeig de Gràcia per denunciar les restriccions que els impedeixen circular

Exigeixen un sistema “just” de mesura de les emissions que no criminalitzi els cotxes més antics i alternatives que no els obliguin a comprar vehicles nous per poder sortir a la carretera

En són milers i estan indignats. Els propietaris de vehicles sense etiqueta ambiental es van fer veure i es van deixar sentir ahir al centre de Barcelona. El passeig de Gràcia, des de més avall de la Gran Via i fins a la Diagonal, es va convertir durant tot el matí en una gran exhibició a l’aire lliure de vehicles de tota mena, des de cotxes clàssics de luxe fins a modestos utilitaris de més de vint anys. Furgonetes càmper s’arrengleraven amb motos clàssiques i camionetes de repartiment de mercaderies. Tots ells denunciaven que la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) els deixa fora de circulació.

La protesta, organitzada per la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries (PARC), va aplegar 3.000 cotxes i furgonetes i 550 motos, segons els organitzadors, que també van tenir el suport de diversos clubs de motos de diferents punts del territori, del gremi de tallers i d’associacions de treballadors autònoms. Els propietaris de vehicles clàssics que van participar en la protesta reconeixen que a ells, de moment, no els afecta, perquè només treuen els vehicles dos o tres cops l’any, però els preocupa l’abast de la mesura d’aquí a uns anys i, sobretot, el nou impost de CO2 que gravarà els vehicles sense tenir en compte els quilòmetres que fan cada any.

En la protesta hi havia afectats com en Sergi, un treballador de Correus que es desplaça cada dia a la feina en moto. “És del 1987, però la tinc molt ben cuidada”, explicava. Es lamentava que amb el seu sou no se’n pot comprar una de nova i reivindicava el paper de les motocicletes a Barcelona per facilitar la mobilitat. Alguns dels manifestants esgrimien l’argument que desballestar vehicles en perfecte estat “no és la solució més ecològica”, tal com deia la Lourdes. “Hauria de ser la ITV la que certifiqués el nivell d’emissions de cada vehicle i no l’etiqueta de la DGT.” En Kilian, de Santa Coloma de Gramenet, explicava la incertesa que els provoca la mesura. “Si em desfaig del meu cotxe, no sé quin model m’he de comprar per no tornar-me a trobar amb la mateixa situació d’aquí a uns anys”, deia. Al·legava que per a ell és imprescindible tenir un vehicle, perquè el transport públic no arriba allà on viu. El mateix argument que feia servir en Joaquim, treballador de Mercabarna que comença cada dia a les tres de la matinada i no té alternativa al vehicle privat.

La portaveu de la PARC, Mònica Xufré, expressava la seva satisfacció per l’èxit de la convocatòria i reclamava a l’Ajuntament de Barcelona que reflexionés. “Hi ha hagut precipitació i falta de ganes de consensuar les mesures amb la població”, denunciava. Xufré va avançar que la plataforma ha portat l’ordenança reguladora a la justícia. Ella i molts altres conductors admetien que encara circulen amb els seus vehicles sense etiqueta per la ZBE. “Ho seguiré fent, perquè no tinc alternativa per anar a treballar”, confessava Xufré. “Quan calgui, ja interposarem els recursos a les multes i continuarem la lluita”, deia.

El president de la PARC, David Llort, en un comunicat que es va llegir per tancar la protesta, denunciava que les mesures anticontaminació adoptades són “exageradament punitives” i reclamava alternatives “socialment justes i equitatives que permetin l’adaptació dels vehicles per poder circular”. Va demanar també exempcions per als vehicles clàssics, històrics i de més de 30 anys i que es faciliti l’adaptació de les motocicletes. Els concentrats es van mostrar indignats amb la falta de diàleg de l’Ajuntament de Barcelona i van demanar la dimissió de l’alcaldessa en repetides ocasions. Van marxar amb la certesa que la seva reivindicació continua ben viva. Entre la multitud, molts es miraven el cotxe de la funerària San Martín, de Callosa de Segura, que havia acudit carregat amb un taüt.

Uns 110.000 vehicles fora
L’Àrea Metropolitana de Barcelona calcula que la posada en funcionament de la zona de baixes emissions podria arribar a afectar 110.000 vehicles que a hores d’ara ja no poden circular per l’interior de les rondes de Barcelona. Tot i que l’AMB considera que el transport públic pot absorbir l’increment de demanda, molts dels participants en la protesta d’ahir es queixaven que en molts casos no hi ha alternativa perquè treballen en polígons industrials on no arriba el transport públic o bé pels horaris.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia