Infraestructures i serveis

El ‘Glòria’ deixa seqüeles

Un mes després del temporal que va assolar el país, les infraestructures recuperen a poc a poc la normalitat i es van quantificant les destrosses

Alguns dels danys més greus trigaran mesos i fins i tot anys a poder-se reparar

Avui fa un mes el pas que el temporal ‘Glòria’ deixava greus afectacions a les infraestructures. Carreteres, vies de tren, passejos marítims i la xarxa de sanejament es van veure afectats amb danys que encara no s’han acabat de quantificar de forma global, tot i que les diferents administracions han anat fent recomptes parcials.

Només a la xarxa de carreteres, els dies de temporal es van comptabilitzat fins 527 incidències de tot tipus que van comportar 105 talls viaris. Pel que fa a lles carreteres de la xarxa de la Generalitat, encara n’hi ha una de tallada. Es tracta de la BV-5301 al municipi del Brull (Osona) on les pluges van provocar un esvoranc. Mentre es treballa per reparar-la s’ha fet un bypass provisional per permetre l’accés dels veïns. Territori preveu que els treballs per arreglar la via i que es pugui tornar a travessar el massís del Montseny de banda a banda s’allarguin tres mesos i tinguin un cost de 3 milions i mig d’euros. També està tallada la carretera BV-5128, que va de Sant Cebrià de Vallalta a Sant Iscle de Vallalta, al Maresme. Els treballs de reparació de l’esvoranc que fa la Diputació de Barcelona no estaran enllestits fins a mitjans de setembre, segons explica l’alcalde de Sant Iscle.

D’afectacions per despreniments de talussos i esllavissades, n’hi ha hagut a les quatre demarcacions catalanes. Territori xifra en 1,8 milions d’euros els danys a les comarques gironines, on s’han destinat 400.000 euros a les obres de reconstrucció del pont de la C-35 a Maçanet de la Selva, mentre que estan pendents d’executar treballs de la GI-550. Pel que fa a les Terres de l’Ebre, s’ha fet una actuació d’emergència a la carretera C-12 amb un cost de 700.000 euros.

Danys a prop del mar

Part dels danys més visibles van ser al litoral. La potent llevantada va destruir passejos marítims, desplaçar sorra i acumular muntanyes de brossa al davant del mar. De mica en mica, el litoral va tornant a la normalitat a les platges, però en alguns punts costarà tenir-ho tot a punt per a la temporada d’estiu. A la part nord del Maresme, les platges més properes a la desembocadura de la Tordera van quedar especialment afectades. A Malgrat de Mar i a Pineda de Mar els passejos marítims van quedar trinxats i encara no s’han pogut refer. El temporal va fer créixer una onada solidària al litoral català. Milers de voluntaris han sumat esforços des del cap de setmana posterior al Glòria per mirar de desbrossar les platges més afectades per l’acumulació de residus de tota mena que va arrossegar la combinació de pluges torrencials i fort onatge.

El Glòria també ha servit perquè els municipis costaners es replantegin com s’ha de gestionar el litoral en previsió que fenòmens com aquest puguin sovintejar en el futur. Representants del Vendrell, Calafell, Sitges, Vilanova i la Geltrú, Cubelles, Cunit, Roda de Berà, Creixell, Torredembarra, Altafulla i Tarragona van signar dimecres el pacte de Coma-ruga, d’adaptació al canvi climàtic, per unificar criteris pel que fa a la gestió de les platges d’aquest litoral. El responsable de platges de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Daniel Palacios, reconeix que el Glòria ha de servir per replantejar com han de ser les platges. Entre Montgat i Castelldefels, l’AMB ha xifrat en 700.000 euros el cost dels danys provocats pel temporal. Calculen que la majoria de platges metropolitanes podran recuperar la normalitat per Setmana Santa, quan comença la temporada, tot i que en alguns casos, com ara les platges de la Mar Bella i la Nova Mar Bella de Barcelona, es notarà molt la pèrdua de sorra si no s’hi fan aportacions abans. La retirada de deixalles acumulades està pràcticament acabada. Només queda enllestir la platja del Fòrum, la més propera a la desembocadura del riu Besòs, on s’ha acumulat la major quantitat de restes. Els moviments de sorra van colgar en alguns punts equipaments de les platges, com ara bancs i aparcabicicletes, mentre que també van provocar afectacions als sistemes de dunes de Castelldefels i Gavà, en el primer cas per inundacions i en el segon perquè han quedat tapades per més sorra. També s’haurà de refer més de 2.000 metres de tancat.

La xarxa ferroviària va quedar molt tocada durant els dies de temporal, quan hi va haver talls de forma gairebé simultània a les línies R1, RG1, R2 Nord, R3, R11 i R15 al tram sud. Les incidències provocades per caiguda d’arbres a la via, esllavissades i inundacions es van anar resolent de manera gradual. Ara només queda el tall de la línia R1 del Maresme pel trencament del pont sobre la Tordera, que uneix les estacions de Malgrat de Mar i Blanes. Adif va comunicar la setmana passada que les obres tindran una durada de deu mesos i que està previst que estiguin enllestides a principi del mes de desembre, perquè els treballs preliminars ja han començat. El cost de l’obra és de 8,5 milions d’euros. Els pilars de la nova infraestructura es fonamentaran a 40 metres de profunditat per donar-los més solidesa i es guanyarà en altura per evitar afectacions de futures crescudes del riu Tordera.

Pel que fa a danys ocasionats per la tempesta en infraestructures d’abastament d’aigua, l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) ha fet una estimació aproximada de 40 milions d’euros al conjunt del territori en espera de tenir tancada la llista de totes les actuacions. Dins del pressupost hi ha una línia específica d’ajuts dotada amb 10 milions d’euros per subvencionar la reparació d’infraestructures d’abastament d’alta malmeses, és a dir, captacions d’aigua, a riu o pous, i canonades que arriben fins als dipòsits municipals. Des del pas de la tempesta, l’ACA ha anat fent actuacions d’emergència, com ara retirada d’arbres i vegetació en ponts i guals obturats. També ha començat la retirada d’arbres acumulats a l’embassament de Sau. A la zona de la presa s’hi acumulen 60 hectàrees de residus que es trigarà mesos a retirar completament.

LA XIFRA

40
milions d’euros
és el cost aproximat dels danys del ‘Glòria’ a les infraestructures d’abastament d’aigua.

Plantegen una obertura parcial del pont del Petroli

La reparació total del pont del Petroli de Badalona va per llarg. És per això que l’Ajuntament es planteja una reobertura parcial de la passera, la part menys afectada per les destrosses provocades pel temporal Glòria que va malmetre especialment la plataforma del final del pont. Aquesta és la solució que permetria tenir accessible una part del pantalà durant els mesos d’estiu, els de més afluència a les platges. L’Ajuntament de Badalona donarà a conèixer avui els resultats de l’informe tècnic que ha de determinar quin és l’abast dels danys provocats per la combinació de vent i fort onatge la matinada del 21 al 22 de gener. En funció de l’afectació de l’estructura es podrà precisar quin és el cost de la reparació i quina serà la durada dels treballs. Abans de prendre la decisió d’obrir parcialment el pont de cara a l’estiu, s’ha d’estudiar la manera de mantenir la seguretat, ja que la passarel·la sense la plataforma final és estreta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.