La proliferació de taxistes pirata als municipis turístics del Maresme i la Selva fa alçar en armes el sector
Exigeixen que policia i Mossos intensifiquin els controls de cotxes sospitosos
Acostumen a ser vehicles tipus furgoneta, amb capacitat de sis a nou persones, sense distintius o amb logos vistosos que indiquen que es dediquen al transport de passatgers i són conduïts per persones, bona part d'elles, estrangeres, que no tenen el carnet apropiat i molt menys l'assegurança apropiada per respondre en cas d'accidents. És el retrat robot d'un nou sistema d'estafa que ha anat creixent en els darrers temps a les poblacions turístiques de l'Alt Maresme i la Selva marítima. Se'ls ha batejat com a taxistes pirata i la seva presència a encès un sector que assegura que també passa per una època difícil. Ahir al matí, una trentena de taxistes oficials de diversos municipis de la zona es van reunir a Malgrat per protestar contra aquesta pràctica que també s'ha estès a diferents llocs de Catalunya.
Indefensió
Carlos Jiménez, taxista de Calella, considera que ell i els seus companys estan «del tot indefensos» i reclama una major implicació tant de les policies locals com dels Mossos d'Esquadra. «És tan simple com que aturin aquells vehicles que estan carregant passatgers i no estan identificats com a taxis. Són fàcils de veure, perquè ronden pels llocs on poden obtenir clients», apunta.
Jiménez assenyala que la situació es multiplica gràcies a la col·laboració dels mateixos recepcionistes i altre personal d'hotels i establiments de restauració. «Tenen coneguts o amics a qui truquen quan algun client vol desplaçar-se i a canvi obtenen comissions», precisa Joan Terradas de Lloret de Mar que afegeix que fins i tot hi ha establiments que ja disposen de tarifes pròpies per a determinats recorreguts, com Barcelona o els aeroports del Prat o Girona.
«Els venen la pel·lícula que el viatge els resultarà més barat, però el truc està en cobrar per passatger, i no pas per desplaçament com fem nosaltres», precisa Francisco Martínez, taxista de Calella. En aquest sentit, si el viatge a l'aeroport de Girona pot costar segons la tarifa oficial al voltant de 100 euros, els taxistes pirata en cobren 45 per client «i passen un tant a qui els ha facilitat el negoci».
Els taxistes d'ahir es lamentaven que han de pagar impostos, llicències i passar revisions periòdiques als taxis «i els il·legals no han de fer res d'això i treuen els beneficis nets». Carlos Jiménez explica que la situació no es resoldrà «fins que no hi hagi un accident greu i els pobres clients en paguin les conseqüències». Joan Terradas afegeix com a possible solució que els taxis oficials incloguin un adhesiu identificador «perquè els usuaris tinguin constància que poden confiar del tot en el servei que agafen».