Girona estudia la instal·lació d’un pàrquing antirobatori de bicicletes en forma de gàbia
L’aparcament de gran capacitat per a bicicletes podria situar-se a prop de l’estació
També es treballa per fer espais per a aquests vehicles en pàrquings subterranis
“Instal·larem pàrquings antirobatori per a bicicletes.” Aquest és el compromís 258 del pla de govern 2019-23 de l’equip de Marta Madrenas a Girona. La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, explica que ja s’hi està treballant i que s’estan estudiant dues línies. D’una banda, la instal·lació d’un aparcament de gran capacitat per a bicicletes en forma de gàbia, que podria situar-se a l’entorn de l’estació. De l’altra, habilitar una zona per aparcar bicicletes dins dels pàrquings subterranis de la ciutat, una possibilitat més complicada perquè depèn de les concessions. “Cal veure què pot funcionar millor, però la primera opció és la gàbia”, explica Sureda.
Una gran gàbia
A l’hora de fer un aparcament de gran capacitat, Girona apostaria més per un format tipus gàbia, com ara el que es va instal·lar a Gavà el juny passat, i no tant per un format més tipus túnel que s’havia instal·lat a altres llocs. “Els tècnics ens aconsellen la gàbia, perquè té més capacitat i menys cost de manteniment”, detalla la regidora, que explica que han demanat consell a l’AMB. El pàrquing de Gavà, que va costar uns 100.000 euros, té 100 places d’aparcament en dos nivells, places per a bicicletes de càrrega, armariets amb clau on carregar les bateries elèctriques i un espai on fer petites reparacions. Quan es va estrenar l’AMB va subratllar que l’objectiu era “fomentar l’ús de la bicicleta minimitzant els robatoris i donant seguretat als usuaris”.
La idea de Girona és fer un projecte similar en estructura i funcionament i ja se’n tindria més o menys estudiat el cost –que seria bàsicament el de la instal·lació, perquè l’obra civil és poca– i ara faltaria determinar en quin lloc se situaria, tot i que encara no hi ha tampoc termini de quan es podria fer la instal·lació. “La ubicació l’hem d’estudiar. Té molt sentit que sigui a prop de l’estació, perquè s’afavoriria la intermodalitat”, destaca Sureda.
Reclamació des d’ERC
De fet, al novembre el ple va aprovar una moció d’ERC que justament demanava un aparcament segur per a bicicletes prop de la Renfe. I la regidora republicana Annabel Moya va recordar-ho justament en el ple d’aquest dilluns, preocupada perquè no hi ha cap partida prevista per al pàrquing tancat en el pressupost del 2020 i perquè no s’ha iniciat l’estudi sobre la viabilitat de la mesura, que segons la moció havia d’estar llest en sis mesos. Sureda va contestar que encara que no hi hagi una partida específica als comptes, la regidoria disposa de fons propis.
Pàrquings subterranis
L’altra línia amb què es treballa des de Mobilitat és l’habilitació d’espais per a bicicletes en pàrquings subterranis. La regidora explica que els tècnics estan explorant quines opcions hi ha, ja que només en dos o tres casos en la concessió dels pàrquings s’hi preveia un espai destinat a bicicletes. “Aquesta opció no és lleugera de fer. Estem molt limitats. Estem mirant què podem exigir”, diu Sureda, que també assenyala que es podria fer en locals.
LES FRASES
Més punts de càrrega elèctrica
Un altre dels compromisos de la regidoria de Mobilitat inclosos en el pla de govern de Girona per a aquest mandat és la instal·lació de nous punts de càrrega per a bicicletes elèctriques. La regidora responsable d’aquesta àrea, Marta Sureda, explica que la idea amb què es treballa és que n’hi hagi a bona part de les estacions de la Girocleta, tot i que la seva instal·lació no està prevista encara de manera immediata. “Les estacions de Girocleta tenen corrent elèctric. Miraríem de posar carregadors per a bicicletes on es pugui i amb seny”, explica Sureda. Actualment a Girona no hi ha cap punt de càrrega per a bicicletes elèctriques a l’espai públic de la ciutat.