Les salines mobilitzen 200.000 metres cúbics de sorra per habilitar l’accés provisional a la punta de la Banya
Infosa reprèn els treballs per reconnectar l’istme del Trabucador a l’espera de les actuacions urgents de Costes
La fràgil barra del Trabucador, al delta de l’Ebre, és durant aquests dies un constant anar i venir de camions carregats de sorra. Infosa, l’empresa que explota de les salines de la punta de la Banya, n’ha abocat ja uns 200.000 metres cúbics per reconstruir, novament, un camí que li garanteixi accedir a les instal·lacions i distribuir la producció. Després que el Gloria esborrés l’istme del mapa, Infosa ha invertit 450.000 euros en un vial de deu metres d’ample que els temporals posteriors han acabat trencant. Ara, l’empresa preveu enllestir la feina abans de finals de setmana vinent, a l’espera que la Direcció General de Costes iniciï les actuacions urgents per restaurar la barra, que no van poder començar per la crisi del coronavirus.
Fins a dos cops consecutius havia intentat Infosa construir l’accés “precari” i “provisional” que permetés els camions arribar i sortir de les salines de la punta de la Banya des de l’assot del Gloria. Quan ja ho havia aconseguit, a finals de febrer, un temporal de menors dimensions va tornar a trencar el pas. La represa posterior de les obres durant el mes de març no va aconseguir culminar l’objectiu fruit de noves llevantades i la irrupció de la crisi del coronavirus va tornar a aturar les obres.
De fet, la solució havia de permetre guanyar temps perquè Costes del Ministeri per la Transició Ecològica iniciés l’actuació d’urgència prevista per restaurar la zona del Trabucador arran de les afectacions del temporal Gloria. Malgrat la previsió estatal de prioritzar les actuacions en aquest espai, la paralització de l’activitat el 16 de març amb la declaració d’estat d’alerta va impedir que els treballs comencessin.
“Veient que, de moment, el Ministeri no actua ni sabem quan podrà començar vam prendre aquesta setmana passada la decisió de reprendre les obres”, ha defensat el gerent d’Infosa, Joan Sucarrats. Tractors i camions contractats per l’empresa traslladen sorra des de l’inici de l’istme, on el Gloria i la resta de temporals han anat acumulant sorra a la costa, per traslladar-la fins a l’últim tram de tres quilòmetres abans d’arribar a les salines, on la barra ha desaparegut sota el mar.
En aquest context, Sucarrats ha reclamat celeritat al govern espanyol perquè, amb la represa parcial de l’activitat econòmica, pugui començar a treballar de forma imminent. Especialment, ha recordat, perquè es tracta també d’una obra “totalment segura” des del punt de vista laboral i de salut, atès que s’efectua bàsicament mitjançant maquinària i camions.
Segons van apuntar fonts estatals a l’ACN, això es podria produir a finals d’abril. “Amb els nostres mitjans podrem fer un camí precari si ens respecta el temps però tornem a estar exposats que qualsevol tempesta ens deixi incomunicats”, ha apuntat el gerent d’infosa. Adverteix, però, que el projecte de Costes, amb una inversió de 700.000 euros i la previsió d’abocar 120.000 metres cúbics de sorra per eixamplar l’istme fins uns 50 metres, resultarà “insuficient” per garantir l’estabilitat de la barra del Trabucador a mig termini si no es continua aportant sorres al llarg de l’any i es prenen mesures “estructurals”.
Accés marítim alternatiu
El responsable de les salines lamenta que, malgrat l’actual gran demanda de producte per part de la indústria alimentària i les cadenes de supermercats, no poden abastir els seus clients en aquests sectors des de pràcticament el passat 22 de gener. Això, apunta, posa en perill el fons comercial i la cartera de clients de l’empresa. Per evitar que aquesta situació es repeteixi, i segons ja va avançar l’ACN, treballen en una alternativa per connectar per mar les salines i permetre l’accés de camions des del port de Sant Carles de la Ràpita amb la construcció d’un pantalà a la punta de la Banya.
“La idea és poder fer aquest camí provisional, que l’actuació de Costes pugui garantir-ne la permanència almenys fins el mes d’octubre –quan solen començar els temporals de llevant propis de la tardor- i llavors el que més ens preocupa és tenir en marxa l’alternativa marítima. Això no vol dir que prescindirem de l’accés del camí del Trabucador: l’estem enfocant per quan tinguem problemes amb l’accés pel camí però la via d’accés natural ha de continuar sent el Trabucador”, ha tancat Sucarrats.