Els municipis de la DO Alella creen un consorci per atraure el turisme enològic
Una xarxa de senders interpretatius de la vinya i el vi i un servei de bus que enllaci amb Barcelona són els primers objectius
El consorci de la DO Alella ha començat a rodar. Els 15 ajuntaments implicats –9 del Maresme i 6 del Vallès Oriental– van estampar ahir a la Roca del Vallès la seva signatura en el document de constitució del nou ens, al qual encara, però, li queden moltes coses per concretar. Una, potser la més important, és la participació de la Generalitat de Catalunya a través del pla de foment de turisme enològic. Els municipis consorciats ja han enviat la petició i el projecte a la direcció general de Turisme, de la qual esperen una aportació de 540.000 euros, repartits en tres anys. Per la seva banda, els ajuntaments i el consell regulador es comprometen a aportar, també en tres anys, 360.000 euros.
De la concessió d'aquests ajuts en depèn en bona mesura la viabilitat del projecte, en què fa pràcticament un any i mig que treballen els ajuntaments de la DO, liderats pel consistori d'Alella. L'alcalde d'aquest municipi, Andreu Francisco (ERC-LG), serà el primer president de l'ens. «Es tracta de posar en valor aquells recursos comuns que fins ara s'han gestionat de manera aïllada», explicava ahir el batlle maresmenc. Aquests recursos es divideixen fonamentalment en tres blocs: la natura, els jaciments arqueològics i, sobretot, el vi.
La ruta del vi
Per això, un dels objectius prioritaris és crear una xarxa de recorreguts interpretatius de la vinya i el vi que es puguin fer o bé a peu o bé en cotxe. Aquest entramat ha de permetre la vertebració del territori entorn dels equipaments d'enoturisme com ara el centre d'acollida turística (CAT), a Teià. En el pla d'acció també es preveu la creació d'un servei d'autobús que enllaci els diversos punts d'interès turístic i la ciutat de Barcelona, i un punt d'informació turística al centre comercial de la Roca.
Turistes de Barcelona
Tot i que el principal públic potencial és el del mateix territori de la DO, el fet que Alella es trobi a menys de 20 quilòmetres de Barcelona permet pensar als impulsors del consorci que és factible atreure una part del turisme que cada any arriba a Barcelona. Entre ells, es vol arribar especialment a aquelles persones amb un cert interès per la cultura del vi. «Tant de bo una part dels turistes que arriben cada any al port de Barcelona en creuer marxin amb una ampolla dels nostres vins sota el braç», va manifestar ahir l'alcalde de Montornès del Vallès, Daniel Cortés, un dels vicepresidents del nou consorci. Els altres dos són el president del consell regulador de la DO Alella, Juan Antonio Pérez, i l'alcalde de Premià de Mar, Miquel Buch.
LES DO DEL PAÍS
Un DO petita, però reconeguda
La d'Alella és una de les DO més petites de Catalunya si se'n tenen en compte les xifres. Només produeix uns 8.000 hectolitres a l'any, una quantitat minsa si es compara amb el milió i mig de la DO Penedès o els 300.000 de la DO Terra Alta. Tot i això, la proximitat de la ciutat de Barcelona ha fet que els seus vins –sobretot els blancs i els caves– siguin força coneguts a la capital catalana. A més, aquest reconeixement també ha arribat recentment a l'àmbit internacional. El concurs mundial de vins de Brussel·les d'aquest any va concedir la medalla d'or a l'Ivori negre 2007, del celler Alella Vinícola.
Vinyes, restes romanes i botigues
Els quinze municipis del nou consorci disposen de diversos actius turístics, que fins ara han explotat des de la perspectiva local. Ara, però, es preveu fer-ho de manera coordinada per optimitzar-ne els resultats. Alguns d'aquests atractius són:
Cella Vinaria.
Centre d'Acollida Turística.
Forns romans de Vilassar.
Cellers.
Centre comercial La Roca.