Les incògnites del curs
El pla de reobertura dels centres educatius provoca dubtes i crítiques pel que fa a la seguretat i la necessitat d’incrementar el nombre d’aules i docents
El gros dels sindicats demana la dimissió del conseller d’Educació per la manca de negociació
Caldria rebaixar els requisits per cobrir especialitats com català i matemàtiques
La presentació del pla de reobertura d’escoles i instituts que va fer dimecres el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha generat molts dubtes i ha contribuït a incrementar el malestar de la comunitat educativa fins al punt que ahir cinc sindicats van demanar la dimissió del conseller. Les crítiques que li van ploure dimecres van continuar tant per la manca de negociació com per les incògnites que genera a curt i a llarg termini el pla en aspectes relatius a la seguretat i a l’ampliació dels espais i del personal necessari.
Falten escassos deu dies perquè els centres educatius que es troben a la fase 2 hagin d’obrir portes per acollir aquells alumnes que, voluntàriament, s’hi vulguin presentar per fer tutories individuals, per rebre suport si es troben al final d’etapa o, en cas dels més petits, perquè els progenitors no poden treballar a casa. La por més immediata té a veure amb la seguretat i el risc de contagi del coronavirus. La previsió de mascaretes higièniques per als docents quan estiguin en contacte amb els alumnes–el pla de reobertura no les veu necessàries per als estudiants– s’ha trobat amb l’oposició d’Intersindical, Ustec, la UGT, Aspepc i CGT, que reclamen mascaretes del tipus FFP2, més protectores que la higiènica, per a infants i professionals.
Un altre aspecte que genera dubtes és la combinació de l’ensenyament telemàtic amb l’atenció física als alumnes que vagin als centres durant el juny, que podran rebre suport i atenció però no pas activitat lectiva. No queda clar com es combinaran les dues tasques i els sindicats es temen que un mateix docent hagi d’atendre els seus alumnes en persona i a distància amb l’increment d’hores que això representarà per a un personal ja prou estressat. Bargalló va assegurar que un mateix docent no haurà de fer la doble feina. En tot cas, l’organització recaurà en les direccions dels centres educatius. La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya critica que es delegui en els centres el desplegament de les mesures del pla d’obertura perquè consideren que comportarà un perjudici per als que tenen més dificultats.
Els cinc sindicats van demanar ahir de forma unitària la dimissió del conseller. “No podem entendre que un pla com aquest, amb l’abast i la importància que té davant de la greu situació sanitària que estem vivint, no s’hagi negociat ni amb els sindicats ni amb la comunitat educativa”, al·leguen. “No concreta prou com haurà de desenvolupar-se la tornada als centres i amb quins recursos, deixant a l’arbitri de les direccions l’última concreció atenent a l’autonomia de centres.” Unes direccions que, recorden, es troben desbordades per la feina actual i per la que es preveu amb la preparació del curs vinent. A banda de la manca de mascaretes FFP2, els sindicats afirmen que no s’ha previst la necessitat d’augment de neteja als centres educatius ni l’increment del professorat per atendre telemàticament l’alumnat mentre es fa atenció presencial a qui ho demani.
CCOO no ha signat el manifest conjunt, però no pas perquè no sigui crític amb el departament. “Pensem que no és el moment de demanar dimissions sinó d’exigir al govern que faci la seva feina”, assenyala el secretari general de la federació d’educació de CCOO, Manel Pulido. El sindicat fa setmanes que reclama negociacions pel retorn a les aules en diferents taules, amb la implicació d’altres agents com les patronals, perquè CCOO no vol oblidar col·lectius afectats com els treballadors dels menjadors escolars, dels centres concertats i de les escoles bressol –l’Associació Catalana de Llars d’Infants demana que s’habiliti de forma immediata un pla de rescat per la inviabilitat econòmica que representa la limitació de cinc nens per aula–. Bargalló va piular ahir a Twitter que convocarà “de manera immediata” la taula de diàleg social, en la qual participen CCOO, UGT, Pimec i Foment. Pulido insisteix que CCOO ofereix al govern “repartir la responsabilitat amb les empreses i l’àmbit social” a l’hora d’afrontar una pandèmia inaudita.
Les dues grans incògnites per al curs vinent rauen en com afrontar les implicacions d’un curs presencial amb aules desdoblades. La conveniència de tenir grups de 13 alumnes a primària i 15 a secundària per mantenir el distanciament obligarà a trobar espais per complementar les aules. Les direccions hauran de buscar espais lliures a escoles i instituts i, si no són suficients, caldrà pensar en alternatives a l’exterior. Bargalló va convidar ahir les empreses a cedir espais per a les escoles, i la Cambra de Comerç de Barcelona va fer una crida a l’empresariat i els ajuntaments a cedir espais per reprendre el curs, ajudar a la conciliació familiar i accelerar la reactivació econòmica.
Increment de plantilles
El segon gran repte és incrementar la plantilla docent per poder atendre els alumnes en aules desdoblades. Bargalló no va avançar el nombre de professionals que caldrà, al·legant que la preinscripció encara està oberta i no se sap ni el nombre d’alumnes del curs vinent ni els espais que es trobaran per encabir les aules. Ustec i CCOO fan el càlcul evident: si s’han de dividir les aules en dos caldrà el doble de professorat. Els centres públics i concertats sumen aquest curs 117.398 mestres i professors. “Amb un increment només del 30% ja parlem de més de 30.000 docents”, diu Pulido. A la despesa que això comportaria cal afegir una altra dificultat: trobar els docents, sobretot per a determinades especialitats. “Algunes no es cobririen amb els inscrits a la borsa de treball, per la qual cosa s’haurien d’alleugerir les condicions d’accés”, assenyala el portaveu de l’Ustec. Les més descobertes ara són català, matemàtiques, cultura clàssica i informàtica. “Es podrien posar graduats en història, per exemple, a cobrir altres llocs”, proposa Font.
Pulido va més enllà i defensa que en la recerca d’espais alternatius a les aules el curs vinent es puguin aprofitar el personal dels equipaments: “Per què no fer classes a un cinema, per exemple, i aprofitar el seu personal per fer activitats entorn del cinema?”, proposa.