Fase 1 per a les regions de l’àrea metropolitana de Barcelona
Sanitat aixeca restriccions a les zones que estaven en fase 0 i passa a la 2 l’Alt Pirineu i Aran, Tarragona i l’Ebre
Els tres milions i mig de persones dels voltants de Barcelona no podran tampoc sortir de la seva regió sanitària
La ciutat de Barcelona i les regions sanitàries Metropolitana Nord i Sud –amb l’excepció de l’Alt Penedès i el Garraf, que ja hi eren– entraran dilluns finalment en la fase 1, després d’haver passat una setmana en una fase de flexibilització intermèdia que ha permès relaxar les mesures de confinament. A banda d’aquestes regions, també entrarà en la fase 1 la comarca del Baix Montseny, que havia quedat endarrerida juntament amb la capital catalana. Aquestes noves incorporacions, aprovades ahir pel Consell de Ministres i que avui seran publicades al BOE, se sumen a les regions sanitàries de Girona, Catalunya Central i Lleida, que tal com va demanar el departament de Salut, continuen encara dins la fase 1. Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre i Alt Pirineu, les tres primeres regions que van iniciar el desconfinament a Catalunya passaran a la fase 2, el que implica, a banda de l’eliminació de les franges horàries, una sèrie de mesures que es poden consultar al gràfic adjunt.
El fet que Catalunya hagi escollit les regions sanitàries per fer el desconfinament implica que la mobilitat s’ha de reduir a aquest àmbit. Això vol dir en principi que els habitants de Barcelona no podran sortir de la capital i també que els habitants de les regions metropolitanes tampoc podran anar a Barcelona. Aquesta restricció de mobilitat afecta 3,5 milions d’habitants, però ahir a la tarda la consellera de Salut, Alba Vergés, va assenyalar que el departament està estudiant “si és factible” augmentar la mobilitat entre la ciutat de Barcelona i les regions metropolitanes en les properes setmanes d’acord amb els indicadors de l’evolució de la pandèmia.
Vergés va explicar en roda de premsa que estan treballant en aquest sentit amb l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), especialistes en mobilitat i altres experts, i que en tot cas volen comptar amb el “consens” dels municipis.
Per facilitar la mobilitat a la capital, l’Ajuntament va anunciar ahir que tallarà al trànsit cinc grans avingudes –Via Laietana, Gran de Gràcia i els eixos Creu Coberta-Sants, Pi i Margall-passeig de Sant Joan i Fabra i Puig-Onze de Setembre– des d’aquest cap de setmana.
Advertiment de Simón
Ahir, durant la seva intervenció, el director del Centre de Coordinació d’Emergències i Alertes Sanitàries, Fernando Simón, va expressar la seva preocupació pel fet que Catalunya hagi comunicat 150 positius. Simón va dir que no es tracta d’una situació generalitzada sinó vinculada a una zona concreta, però no va incloure les dades de Catalunya per segon dia, perquè va entendre que no estaven validades. “Estan arribant unes xifres que requereixen més explicacions i que tenen algunes incongruències”, va dir Simón.
El Departament de Salut va fer públic un comunicant en què nega que a Catalunya hi hagi cap zona que segueixi una evolució no esperada. Salut retreu a Simón i al Ministeri de Sanitat que si té coneixement d’aquesta zona no ho hagi comunicat en cap de les reunions bilaterals que han celebrat. Assegura que publica cada dia totes les dades i que el ministeri només demana que se li’n notifiquin algunes.
LA XIFRA
LA FRASE
Transport públic prop del 100% en hora punta
M.membrivesEls transports públics faran dilluns un pas més en la recuperació de les freqüències anteriors a l’estat d’alarma. A les hores punta, la tornada serà pràcticament a la normalitat. El metro oferirà entre el 93 i 97% del servei a la L1 i la L5 en hora punta, les més utilitzades, i la resta de la jornada l’oferta serà del 83%. A FGC, s’assolirà el total de l’oferta en hora punta tant a les línies de Barcelona-Vallès com a les de Llobregat-Anoia. La resta de la jornada circularan el 80% dels trens. A rodalies l’oferta serà del 94%, es mantindrà la supressió de la línia R7 i es recupera el servei ferroviari Ripoll-Puigcerdà amb sis circulacions per sentit. L’oferta de trens regionals es mantindrà al 50%. Pel que fa al tramvia, l’oferta serà del 80%, amb valors del 100% en hora punta a la xarxa del Trambaix, i es mantindrà la supressió de la línia T6 del Trambesòs. Els autobusos de TMB, les línies metropolitanes i les xarxes interurbanes operades per la Generalitat arribaran al 80% de circulacions en hora punta, i l’oferta de la xarxa nocturna del Nitbus serà del 50%. L’increment de l’oferta de transport públic en hora punta es fa per tal d’assegurar que l’ocupació no sobrepassi els límits permesos i els usuaris puguin respectar distàncies de seguretat. El Servei Català de Trànsit va demanar ahir extremar la prudència en la conducció privada davant l’augment de la mobilitat durant la desescalada.