Educació
Resiliència pel català
L’escola Jordi Pere Cerdà de Sallagosa, l’única de l’Alta Cerdanya que fa classes en català, treballa amb una nova associació de pares per deixar enrere les dificultats econòmiques i garantir la seva viabilitat
Administracions, entitats i empreses de cada costat de la frontera han donat el seu ajut perquè el centre, obert el 2012, continuï funcionant
L’escola Jordi Pere Cerdà de Sallagosa, l’única de l’Alta Cerdanya que imparteix continguts en català, vol continuar la seva singladura tant sí com no. L’Associació Cultural Catalana i Multilingüe Jordi Pere Cerdà, que fins ara gestionava l’escola, va presentar suspensió de pagaments a causa de les dificultats econòmiques que arrossegava, però ara una nova associació formada per pares d’alumnes fa mans i mànigues per fer viable el seu futur.
Aquest centre, que accepta alumnes des de P2 fins a cinquè de primària, va obrir portes el 2012 com a resposta al tancament de la Bressola de Càldegues, al municipi de la Guingueta d’Ix. En aquell moment, un grup de pares i mestres va lluitar per donar continuïtat a l’escolarització en català a l’Alta Cerdanya. Amb la complicitat de la Generalitat de Catalunya i les administracions de la Catalunya del Nord, van aconseguir obrir l’escola a Sallagosa, on l’Ajuntament els va cedir un local. El centre ha patit dificultats des d’aleshores a causa del retard d’alguns ajuts. Malgrat l’èxit d’algunes campanyes de micromecenatge, les dificultats econòmiques van acabar minant el projecte fins a amenaçar la seva continuïtat.
Des de fa unes setmanes, però, el nou consell administratiu de l’escola, amb quinze membres de cada costat de la frontera, s’ha reunit amb entitats i administracions per trobar els ajuts necessaris per fer el projecte viable. “Creiem que la situació ha millorat i estem contents i esperançats perquè hem tingut el suport de les persones a qui hem explicat la problemàtica”, expliquen fonts del consell. Després de molts dubtes, l’escola sembla que té garantida la continuïtat: “Estem estudiant diferents fórmules depenent del nombre d’estudiants, que va creixent a mesura que la gent s’assabenta que l’escola continua oberta”, asseguren amb optimisme. “Ens sentim recolzats i hem d’acabar de prendre decisions, però veiem futur a l’escola”, afegeixen.
Entre les accions que el nou consell porta a terme hi ha la difusió del projecte en els mercats de la zona entre possibles famílies interessades. A més, l’escola rep el suport d’algunes empreses, com el Celler Mas Romeu, de Palau-saverdera, que ha etiquetat un dels seus vins, el Senglar, amb el logotip de l’associació i que dona a l’escola la meitat dels beneficis de cada ampolla venuda. Pròximament l’escola habilitarà en el seu nou web (www.escolatransfronterera.cat) un espai on comprar aquest vi o fer donacions.
La fita dels trenta alumnes
De moment, l’escola compta amb una vintena d’inscrits per al nou curs. Segons la seva directora, Patricia Llorca, el nombre ideal seria de trenta. Els alumnes inscrits encara poden augmentar perquè l’escola espera una bona resposta de la campanya de difusió del projecte. A més, a partir del mes de gener es pot beneficiar de la matriculació dels nens que el 2021 faran dos anys, que és l’edat mínima per accedir-hi. El centre disposava l’any passat de quatre mestres, però encara no té definit el professorat d’aquest any, que dependrà del nombre final de matriculats.
La directora de l’escola explica que els alumnes solen ser fills de famílies autòctones amb especial sensibilitat cap al català, però també d’immigrades d’altres regions franceses que s’han establert a l’Alta Cerdanya o al Capcir: “Entenen la importància que els seus fills parlin el català. A més, per a aquestes famílies el nostre és un bon projecte educatiu, perquè som una escola multilingüe.” El centre té el català com a llengua vehicular i imparteix un 30% dels seus contingut en aquesta llengua. En francès i anglès es fan el mateix percentatge de continguts i el 10% restant és en espanyol.
El consell administratiu espera que les accions dutes a terme fins ara finalment donin el seu fruit: “Estem a punt d’aconseguir que aquest projecte sigui autosuficient econòmicament. [...] Estem encara en espera de rebre suports d’ajuntaments de la zona i d’entitats privades, però veiem que el projecte té una bona recepció i que hi ha voluntat d’ajudar”, expliquen fonts de l’escola.