Educació no donarà les mascaretes a l’alumnat
La Generalitat dotarà de protecció els professionals de les escoles, però els estudiants l’hauran de dur de casa
Pedagogs i mestres alerten de l’impacte pedagògic de fer classe amb mascareta
Si res no canvia en els pròxims dies, els alumnes de més de 12 anys hauran de dur sempre la mascareta a classe, mentre que entre els sis i els 12 anys no l’hauran de dur a la seva aula habitual –sí quan en surtin–, excepte si la pandèmia empitjora. El Departament d’Educació garantirà mascaretes quirúrgiques al personal d’escoles i instituts, però no als alumnes, que l’hauran de dur de casa. Només n’hi haurà pels alumnes si se la deixen a casa. Els representants de les famílies alerten de l’impacte econòmic que això pot tenir. La FaPaC alerta que la compra de mascaretes suposarà “una despesa elevada per a moltes famílies”, segons la seva presidenta, Belén Tascón, que reclama que “d’alguna manera l’administració se’n faci càrrec per a tothom”. La compra unificada per part de la Generalitat i el seu lliurament a l’entrada dels centres garantiria, segons Tascón, “que s’estandarditzessin conductes i es garantís la mateixa protecció per a tothom”, defensa, i creu que es tractaria d’una inversió que ajudaria a la prevenció i a evitar nous confinaments. El president de la Fapel, Josep Manuel Prats, recorda l’impacte econòmic de la crisi, amb pares i mares encarapendents de cobrar ERTO, i alerta que els pressupostos familiars “ja estan força carregats amb l’inici de curs”. Prats demana ajudes per fer-hi front quan siguin obligatòries.
La mascareta és un element de prevenció que s’ha de sumar a l’esponjament de les escoles, com reclamen Tascón i els sindicats. Irromprà a les aules com un element estrany i tindrà un impacte pedagògic. El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha explicat que l’ús de mascareta no és la millor opció des del punt de vista pedagògic però sí des del sanitari. “Cal l’encaix d’un criteri i un altre”, argumenta.
Pedagogia i prevenció
“Pedagogia també és ensenyar als nens a cuidar-se”, defensa Ramon Font, portaveu del sindicat Ustec-STEs. Es mostra a favor de rebaixar l’edat d’ús obligatori de la mascareta als sis anys perquè “no té sentit que al carrer la portin a aquesta edat i en aules tancades no”. El departament ha assegurat per als docents la mascareta quirúrgica, cosa que no és suficient per al sindicat, que reclama l’FFP2 i la pantalla facial, a més d’abaixar ràtios. “Si un alumne es treu la mascareta, la quirúrgica no protegirà el docent”, diu Font, que proposa també utilitzar la mascareta transparent per afavorir l’ensenyament als estudiants amb discapacitats auditives. “La gesticulació és molt important, i també que puguin llegir els llavis”, assenyala Font.
Pilar Gargallo, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRPC), considera com tots que als espais tancats s’han d’adoptar mesures preventives, però explica que, des del punt de vista pedagògic, l’ús de la mascareta té un impacte. “El llenguatge no verbal es perd, i també el vincle a través de la comunicació oral”, diu, referint-se tant a la relació dels docents amb els més petits com amb els de més de 12 anys. “L’adolescent no sabrà si el mestre riu quan li diu alguna cosa o està enfadat”, posa com a exemple.
Gargallo defensa també les mascaretes transparents i demana que s’homologuin per usar-les en la relació amb els infants de zero a sis anys, ja que “als petits els resultarà difícil ubicar-se amb els adults”. Però la pèrdua de comunicació no verbal, alerta, té impacte a totes les edats. “Resultarà molt complexa la part oral en l’ensenyament de la segona llengua, com l’anglès. Una complexitat que es farà encara més gran en l’adaptació al sistema educatiu dels alumnes nouvinguts.”
LES FRASES
“Se’m farà molt estrany fer classe amb mascareta”
Rosa M. BravoLa Laura, la Mònica i la Lídia són, respectivament, docents a les etapes d’infantil, primària i secundària. Les dues primeres, en principi, no hauran de dur mascareta quan siguin amb el seu grup habitual. La Lídia sí, ja que imparteix llengua castellana i literatura a l’ESO. Però totes tres coincideixen en el que suposa, des del punt de vista pedagògic, fer classe amb mascareta. “La mascareta suposa una barrera a l’expressió i el llenguatge no verbal. A la classe s’ha de projectar la veu i això coartarà l’expressivitat, la comunicació i la relació que es crea amb l’alumne. Se’m farà molt estrany fer classe amb mascareta”, explica la Lídia.
La Mònica tem que si els seus alumnes han de dur mascareta això repercutirà en la seva vitalitat física i psíquica per la molèstia en respirar, un fet agreujat per la calor que fa a l’aula a principi de curs. En el pla emocional “aportarà una sensació de tristesa”, i pel que fa als ensenyaments creu que serà especialment difícil impartir les llengües. La Laura, que treballa amb nens de l’etapa infantil, creu que és difícil treballar amb mascareta. “Els nens es fixen molt en com vocalitzes i parles –afirma–, i amb la gesticulació i els somriures transmets moltes coses.”