opinió. Representant del grup municipal d'ICV-EUiA al Consell Escolar Municipal (CEM)
Coresponsabilitats irresponsables
L'Ajuntament de Reus i el Departament d'Educació van firmar el 24 de juliol del 2008 un acord per formalitzar la coresponsabilització en matèria educativa després que durant quatre anys el nostre municipi formés part d'un pla pilot en aquest àmbit. Al grup municipal d'ICV-EUiA, sempre hem entès que coresponsabilitzar-se en aquesta matèria representa analitzar les situacions d'igual a igual, prendre decisions de manera conjunta i no doblegar-se a les directrius que es gesten lluny del territori. Tampoc entenem que ser coresponsables sigui recepcionar purament i simplement qüestions difícilment comprensibles des d'una visió educadora com és el cas dels espais de benvinguda educativa (EBE).
En les darreres setmanes hem vist un altre exemple d'aquesta manera de fer que no s'adiu amb un esperit de coresponsabilitat, sinó que precisament camina en el sentit contrari. Es tracta de l'anunci de supressió d'una línia de batxillerat de l'IES d'Horticultura i Jardineria per part del departament. Quin paper ha fet l'Ajuntament de Reus davant aquesta decisió? Cal entendre que si som administració educativa coresponsable hem format part de la decisió, l'assumim i fem pedagogia sobre ella. Molt temem que la cosa no ha anat així: hem estat una vegada més receptors d'una decisió presa a Barcelona i no hem fet una defensa ferma d'aquesta línia ni del model que representa. No poso en dubte que aquest paper s'hagi fet de manera interna, però no ha traspuat a nivell públic ni s'han fet servit eines com ara el Consell Escolar Municipal (CEM) per establir estratègies de suport a aquest centre. Per les referències que tenim, tampoc s'ha transmès al centre i a la seva AMPA la sensació que s'hagi intentat aturar la decisió del departament.
Cal afegir, a més, que la pèrdua de la línia de batxillerat en un centre de la tipologia de l'IES d'Horticultura i Jardineria representa la pèrdua d'una interessant eina contra el fracàs escolar, que facilita que joves amb dificultats puguin acabar els estudis en tenir una major atenció del professorat. Tenint en compte el treball constant de l'IES per adaptar-se a sistemes de qualitat pedagògica i innovació educativa (pioners del programa QBIT) que homologuen perfils professionals a les línies formatives, crea certa sorpresa la supressió de línies malgrat que no responguin a l'especificitat del centre. Seria més convenient incentivar el professorat a estendre el model de qualitat a tots els estudis de què disposen.
Una possible lectura política és que l'aplicació de la LEC, a la qual ens vam oposar en el seu dia, està començant a passar factura als estudis de casa nostra, fomentant la competitivitat en detriment de la qualitat i l'atenció més personalitzada.
La coresponsabilitat és un valor associat a la responsabilitat col·lectiva, al compromís i també a la proximitat. Elements que no s'han activat amb relació a la situació d'aquest centre i la seva comunitat educativa. Seria bo que si creiem en un projecte educatiu de ciutat treballem de valent perquè casos com aquest no es tornin a repetir. Millor: que el curs vinent l'IES d'Horticultura i Jardineria recuperi una línia que no hauria d'haver marxat mai.