Els nens catalans, els que fan més optatives a la religió
La Fundació Ferrer i Guàrdia denuncia que creix el número de professors que fan religió catòlica tot i que disminueixen els alumnes
L’entitat laica critica Educació per introduir islam a les aules
Catalunya és la comunitat autònoma on hi ha més estudiants que cursen assignatures optatives a la religió. El 65,2% d’alumnes de primària i el 64,9% dels d’ESO catalans trien assignatures alternatives a la religió, uns percentatges molt allunyats dels d’altres comunitats, com ara Extremadura, on només el 13,1% d’alumnes de primària i el 22,3% de secundària no fan religió.
L’Informe Ferrer i Guàrdia 2020. Educació laica, l’assignatura pendent posa el focus, aquest any, en el nombre de docents de l’assignatura de religió catòlica, que s’ha incrementat un 36% els últims quatre cursos a l’Estat espanyol, tot i que la xifra d’alumnes inscrits en aquest període s’ha reduït en un 7,9%. L’entitat torna a denunciar els privilegis de l’Església catòlica, que, segons les darreres estadístiques oficials, continua guanyant, cada any que passa, més diners de l’IRPF, malgrat que cada cop hi ha menys gent que marca la casella de l’Església en la declaració de la renda. “El que passa és que els qui marquen la x de l’Església són més rics”, apunta Sílvia Luque, directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia. L’informe (www.ferrerguardia.org) confirma que la desafecció cap a l’Església i la secularització és cada cop més evident en la societat, sobretot a Catalunya, on un 41% de les persones es declara atea, agnòstica o no creient. És, juntament amb Navarra, la comunitat amb un percentatge més elevat de persones que es consideren no-religioses i supera en més de 10 punts la mitjana de l’Estat.
En l’informe, hi ha un bloc d’articles dedicats a la importància de l’educació laica. En aquest sentit, la Fundació Ferrer i Guàrdia és molt crítica amb el programa pilot engegat per la Generalitat per introduir les classes d’islam als centres educatius. “Creiem que no s’ha de donar cap tipus de religió a l’escola, que l’educació ha de ser laica. Que els musulmans tenen els mateixos drets que els catòlics és evident, però, en tot cas, les classes de religió s’han de fer fora dels centres docent. No es tracta de posar l’assignatura d’islam, sinó de treure la religió catòlica”, manté Sílvia Luque, que admet estar astorada pel “poc debat” que ha generat aquesta decisió d’Educació i que “les esquerres” no s’hi hagin oposat.