La nova normalitat fa caure la mobilitat i impulsa l’ús del cotxe a Barcelona
Els desplaçaments individuals a peu, en bicicleta, en patinet i en vehicle privat creixen
Un estudi del RACC situa el descens de la mobilitat en un 20%
La crisi del coronavirus ha provocat canvis radicals en les formes de mobilitat. Un de cada tres habitants de Barcelona i el seu entorn ha canviat el seu mitjà de transport habitual i s’estan fent 1.125.000 desplaçaments diaris menys que abans de la pandèmia. Així ho constata un estudi elaborat pel RACC que es basa en enquestes fetes a 1.600 ciutadans residents a l’àrea metropolitana de Barcelona i més de 60.000 observacions de persones que es desplaçaven en diferents mitjans de transport durant el mes de setembre. La recerca conclou que la mobilitat s’ha reduït un 20% i que el teletreball és la principal causa de la davallada. El 40% dels treballadors ja no es desplacen diàriament al lloc de feina perquè un 20% teletreballen cada dia i un altre 20% combinen feina presencial i teletreball. Això provoca que una de cada quatre persones enquestades admeti que ha reduït un 25% el nombre de desplaçaments diaris. Els ciutadans que utilitzen el cotxe per anar a la feina o a estudiar són gairebé el doble que abans de la pandèmia. A dins de Barcelona han passat del 24% al 47%, i a la resta de l’àrea metropolitana, del 27% al 52%. A més, es constata un ús ineficient del vehicle privat ja que la mitjana d’ocupació és d’1,16 persones per cotxe.
Totes les formes de desplaçament individual han crescut en detriment del transport públic, que ha caigut. Ara un de cada tres barcelonins es desplaça a peu, mentre que abans ho feia un de cada quatre. És per això que l’informe recomana incrementar els espais segurs per als desplaçaments a peu, en bicicleta i en patinet, eliminar les voreres bici i assegurar el compliment dels límits de velocitat per part de tots els usuaris. També proposen una reducció de les tarifes del transport públic fora de les hores punta.
LA XIFRA
Canvis urbanístics “ineficients”
Les accions d’urbanisme tàctic consistents a ampliar voreres per donar més espai a vianants tenen un resultat “ineficient”, segons l’estudi, que destaca que en carrers com la Via Laietana aquests espais amb prou feines es fan servir. De mitjana, menys del 20% dels vianants utilitzen els nous espais per caminar. És per això que el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, reclama que es faci una avaluació de l’ús que tenen i, si no es fan servir, proposa destinar-les a un altre ús. “Això no vol dir necessàriament tornar a posar el carril de circulació de vehicles”, matisa.