Societat

El Gran Recapte més necessari

Tret de sortida a una edició virtual per la Covid i per omplir el Banc dels Aliments

Crida a la solidaritat per comprar 6 milions de quilos de menjar i atendre 262.000 persones

La pandèmia obliga a la solidaritat virtual. A partir d’avui i fins dissabte es poden fer donacions monetàries als supermercats i a través d’internet per col·laborar en la dotzena edició del Gran Recapte, que amb la situació actual i per minimitzar el risc de contagis ha canviat el format i no tindrà els punts de recollida d’aliments.

El nou model permetrà als ciutadans fer aportacions per l’import que ells decideixin amb un codi que se’ls oferirà a l’hora de pagar a la caixa i que després les entitats podran fer servir per comprar els productes que fan arribar a les persones en situació de vulnerabilitat.

A més, aquest any col·laboren en la campanya solidària més de 700 botigues de proximitat d’arreu del territori que posaran a la venda tiquets de 3 euros. Una iniciativa que ja van provar amb èxit i repetiran els paradistes dels mercats municipals de Barcelona, garantint les aportacions de producte fresc com ara carn, peix i ous. La col·laboració dels comerços de proximitat i els mercats s’amplia al territori, i això, pel director del Banc dels Aliments de Barcelona, Lluís Fatjó-Vilàs, serà un avantatge per a les entitats, que podran “anar comprant quan els calgui” i disposar d’aliments de proximitat.

El “gran repte” per als responsables de la campanya és que la ciutadania respongui al canvi de model i a aquesta “solidaritat virtual”, acostumats a la recollida d’aliments que els voluntaris feien a peu de supermercat. “El Gran Recapte serà un gran repte, atès el complicat moment d’emergència social que estem vivint actualment”, reconeixia la presidenta de la Fundació Catalana del Banc dels Aliments, Rosa Brutau, conscient que amb el virus comporta una “nova solidaritat”, tant per als voluntaris com per a les aportacions, en una de les accions més importants que es fan a Catalunya.

Una emergència que no ha parat de créixer i que ha desbordat les entitats que atenen les persones més desafavorides, que han estat les primeres a patir les conseqüències de la pandèmia. Els quatre Bancs dels Aliments han notat un increment de la demanda del 40% i han registrat xifres rècord per arribar a 262.000 persones de tot Catalunya que necessitaven ajuda per alimentar-se.

“Ni en els pitjors moments de la crisi del 2008 vam arribar a aquestes xifres per donar menjar, una tasca absurda que no hauria d’existir”, reflexiona el director de l’entitat a Barcelona, que confia superar els 4,5 milions de quilos d’aliments de les darreres edicions per aconseguir comprar els 6 milions de quilos que necessiten per atendre la demanada actual. “Confiem que tinguem una bona resposta i en sortim reforçats, perquè ens espanta el que pot venir de cara a l’any que ve”, reconeixia Fatjó-Vilàs davant d’una situació crítica que en els últims mesos ha obligat a fer restriccions de les reserves per “poder arribar a tothom”.

Els magatzems de la seu central que l’entitat té a la Zona Franca, des d’on han sortit fins a 15 milions de quilos d’aliments durant l’any, necessita amb urgència ampliar els estocs per servir a les entitats a partir de gener. “Les reserves de racionament ens permeten arribar a final d’any, però no més enllà”, explica Fatjó-Vilàs, que continua trucant a la porta de les administracions perquè aboquin més recursos per garantir l’alimentació a la població més vulnerable.

Amb el nou format virtual no cal mobilitzar tants voluntaris. L’any passat hi van participar 28.000 persones, per arribar a cobrir tots els punts de venda de Catalunya i classificar les tones d’aliments. Una feina que durant dies aplegava milers de voluntaris en un magatzem i que en plena crisi sanitària era inviable de dur a terme.

Per a aquesta edició digital del Gran Recapte no calia mobilitzar tants voluntaris i finalment s’han inscrit unes 4.000 persones, que el cap de setmana es traslladaran als principals punts de venda per informar i convertir-se en els “ambaixadors” del Banc dels Aliments. El seu objectiu serà explicar als clients els canals que tenen a l’abast per col·laborar. Els qui facin donacions a caixa rebran un adhesiu per enganxar a la “banyera simbòlica” com les que es feien servir per recollir aliments. A través dels webs de les cadenes de supermercats es podran fer donatius quan facin la comanda en línia i també al web del Banc dels Aliments, www.granrecaptonline.com i el pagament de Bizum amb el codi 33596.

LES XIFRES

4.000
Els voluntaris inscrits en aquesta edició virtual passaran a informar als supermercats el cap de setmana.

LES FRASES

El Gran Recapte serà un gran repte, atès el complicat moment d’emergència social que estem vivint actualment
Necessitem més solidaritat que mai, per proveir els magatzems
Roser Brutau
Presidenta de la federació catalana del banc dels aliments
Ni en els pitjors moments de la crisi del 2008 vam arribar a aquestes xifres, atenent 262.000 persones
N’hem de sortir reforçats perquè ens espanta el que vindrà l’any que ve
Lluís Fatjó-Vilàs
director del banc dels aliments de barcelona
636
Són les entitats d’iniciativa social que es proveeixen dels aliments que es recullen durant la campanya.
33596
És el codi Bizum amb què es pot enviar un donatiu de forma senzilla al Banc dels Aliments.

Neveres buides a peu de carrer

“Per a molts, la nova realitat és una nevera buida.” Aquest és un dels eslògans de la campanya del Gran Recapte que es trasllada tota la setmana de manera simbòlica al carrer. Els vianants es trobaran tretze neveres en punts visibles de la ciutat de Barcelona, com ara el Palau Robert o la Casa Ametller i d’altres situades estratègicament en centres comercials de l’àrea metropolitana. Les neveres cedides incorporen un codi QR on poder connectar-se per fer donacions econòmiques destinades al Banc dels Aliments. La campanya pretén sensibilitzar la societat d’una nova realitat que està afectant moltes famílies que han vist empitjorar en els últims mesos la seva situació econòmica i no tenen ni per menjar. “Mai ens havíem trobat amb tantes dificultats per omplir aquestes neveres”, indica el director del Banc dels Aliments de Barcelona, Lluís Fatjó-Vilàs, que confia que la solidaritat “no afluixi” en una campanya excepcional marcada per la pandèmia i en què les necessitats s’han multiplicat per als més vulnerables, en un context complicat per a tothom que s’ha notat amb una davallada de les aportacions en els darrers mesos per part de particulars i empreses.

“Aquest any, si pots, ajuda”, és el segon eslògan de la campanya per reflexionar sobre la complicada situació que pateix cadascú, però posant-se a la pell dels altres i dels qui ho poden estar passant pitjor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia