Del consumisme a la moderació
La febre comercial d’altres ponts de la Puríssima contrasta amb el descens de vendes i d’il·lusió dels clients
El tancament de les grans superfícies contribueix a frenar les vendes
Força botigues opten per tancar avui i obrir dimarts, que es podrà sortir dels municipis
La imatge d’un centre comercial ple com un vesper no es podrà veure aquest pont de la Puríssima, uns dies de festa en què tradicionalment la gent començava a comprar els regals de Nadal. I no es veurà perquè els centres comercials estan tancats. Tampoc és probable que el centre de Barcelona, a excepció del Portal de l’Àngel, estigui ple a vessar de compradors, bàsicament perquè fins demà, dilluns, hi ha confinament perimetral municipal i molta gent de l’àrea metropolitana i de tot Catalunya que habitualment va a comprar a la capital –i a les altres capitals– no ho pot fer. Sí que ho podran fer dimarts, dia 8, un dia festiu però amb les fronteres municipals obertes en què les botigues havien d’estar tancades però podran aixecar la persiana perquè molts ajuntaments (un total de 42) han demanat canviar la data d’avui, dia 6, que les botigues podrien haver obert i, en canvi, estan tancades.
Hi ha un tercer factor que deslluirà l’habitual consumisme d’aquesta època: la falta d’il·lusió. “La gent no té il·lusió, tot això ens està angoixant molt i es reflecteix a l’hora de consumir”, lamenta Àlex Goñi, president de PimeComerç, que admet que “la falta d’alegria” i la limitació de participants a les reunions familiars per Nadal es pot traduir en una caiguda de les vendes. També baixarà el consum pels milers i milers de persones que en situació d’ERTO o a l’atur contindran la despesa per un futur immediat incert.
“Del consumisme d’altres anys es passa a la moderació? Sí, és clar. A la moderació imposada!”, critica Goñi, que creu que les mesures anti-Covid, sobretot el tancament dels centres comercials, “són il·lògiques i aboquen la gent a comprar per internet”, una pràctica que creix de manera molt ràpida. En aquest punt coincideix Joan Carles Calbet, president de Retailcat, que puntualitza que no totes les compres per internet se les endurà el gegant Amazon perquè “molta gent que compra per internet ho fa als webs de les botigues o fins i tot per WhatsApp”.
Les vendes ja van ser més fluixes del que s’esperava el Black Friday, que va ser el divendres 27 de novembre. Segons Comertia, les vendes aquell dia van caure un 36% en relació amb l’any passat i el factor que més va incidir en la facturació negativa va ser el tancament de botigues en centres comercials que en sectors com la moda, els esports i els complements de la persona van registrar descensos d’entre un 40 i un 60%.
La tendència al descens del consum queda reflectida en el darrer informe de Comertia, fet públic dijous, que marca amb un -30 la baixada de les vendes als seus comerços al mes de novembre. “Una autèntica barbaritat”, opina Joan Carles Calbet, president de la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, Retailcat, que agrupa Barcelona Oberta, Cecot Comerç,Comertia, la Fundació Barcelona Comerç i la Fundació Comerç.
La realitat avui és que els centres comercials estan a l’UCI i si no poden obrir fins al 21 es dibuixa un panorama desolador, que pot acabar amb molts tancaments i negocis arruïnats.
Nova revisió
Segons PimeComerç i Foment del Treball, el vicepresident Pere Aragonès es va comprometre dijous a revisar el pla de desescalada aquesta pròxima setmana i no d’aquí a quinze dies com s’havia dit en un primer moment. Les dues patronals i altres entitats i associacions de comerciants van traslladar al govern la seva “incomprensió” per unes mesures que, segons ells, “no tenen cap base lògica”.
Causa un gran malestar que, per exemple, un centre com Glòries estigui obert i, en canvi, uns altres també a l’aire lliure com La Maquinista o La Roca Village estiguin tancats. “S’ha permès obrir a les botigues que donen al carrer del Centre Comercial Glòries perquè la plaça on tenen porta les botigues és via pública, propietat de l’Ajuntament, però en canvi no s’ha donat permís per obrir a les botigues que estan a l’aire lliure a La Maquinista o a La Roca Village perquè és un espai privat”, explica Víctor Garcia, representant a Catalunya de l’Associació espanyola de centres i parcs comercials. “Si tots donen a l’aire lliure, no s’entén aquesta discriminació”, puntualitza.
Diferència inexplicable
“Jo encara tinc l’esperança que la situació sanitària millori i el govern pugui rectificar i ens deixin obrir i fer ni que sigui una part de la campanya de Nadal”, diu Jordi Casas, propietari de la cadena de sabateries Casas, que té deu establiments a l’interior de centres comercials, i assegura: “Tenim tot el producte comprat i, tant si el venem com no, l’hem de pagar als proveïdors”. Casas assegura: “Hi ha sectors que encara podrien recuperar alguna cosa per rebaixes, però n’hi ha d’altres, com les joieries, que n’hi ha moltes als centres comercials, que realment quan venen de tot l’any és ara per Nadal.”
Si el govern en la reunió de la setmana que ve valorés que els centres comercials poden obrir amb precaucions i aforament limitat, encara es podrien fer bones vendes els diumenges 13, 20 i 27 de desembre.
LES FRASES
LES XIFRES
‘Per Nadal, consum local’, nova campanya de l’ACC
L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha posat en marxa la campanya Per Nadal, consum local, per fomentar la contractació de serveis i la compra de productes locals en comerços urbans i establiments de proximitat. La campanya inclou consells per fer un consum més responsable, conscient, solidari, segur i sostenible mediambientalment. Entre altres recomanacions, aconsella planificar les compres (“fes una llista d’acord amb el teu pressupost i compara preus en diversos establiments”), afavorir el consum de proximitat (“d’aquesta manera reforces l’economia local i contribueixes al creixement del nostre país”), evitar malbaratar aliments (“ planifica els àpats, compra el menjar en quantitats adequades i ajusta les racions a les persones que sereu”), comprar joguines segures (“revisa que tinguin la marca CE i evita aquelles que fomentin actituds violentes o que impliquin distincions sexistes”), reduir el volum de residus (“evita envasos i embolcalls innecessaris fets de materials no renovables o recicla’ls”) i conservar els tiquets de compra (“els necessitaràs si has de reclamar”).