Educació

Les escoles afronten el repte de ventilar amb fred

La caiguda de les temperatures obliga a abrigar-se a classe amb polars i anoracs per complir la recomanació d’Educació

Sindicats i famílies demanen esponjar les aules amb espais alternatius

El pont de la Puríssima ha anat acompanyat d’una baixada generalitzada de les temperatures, i va ser la setmana passada quan les escoles van començar a experimentar què comporta compaginar les classes amb les recomanacions de ventilar per lluitar contra el coronavirus. El polar i l’anorac s’han convertit en peces tan habituals com l’estoig i els quaderns. De moment no s’han detectat gaires problemes per seguir les recomanacions del Departament d’Educació, fins i tot en zones més fredes com ara el Pirineu i Ponent. Però el fred tot just ha començat i els sindicats alerten que l’hivern pot ser complicat. Demanen al departament un estudi més acurat per mantenir la qualitat de l’aire que vagi més enllà de la ventilació amb les finestres i les portes obertes.

“Serà un hivern molt complicat. No serà gaire suportable tenir alumnes i docents passant fred durant sis hores. Hi ha gent que va amb mantes a classe”, adverteix Manel Pulido, secretari general de la Federació d’Educació de CCOO. Hi ha centres que han enviat circulars a les famílies en què desaconsellen les mantes, perquè poden dificultar la mobilitat, però sí que recomanen dur polars i anoracs per a les estones en què cal ventilar. El Departament d’Educació va enviar unes orientacions als centres a principis de novembre en què destacava la importància de la ventilació com a mesura de prevenció, ja que el virus pot romandre unes hores a l’aire en aerosols que poden ser inhalats. Educació recomana obrir portes i finestres almenys 20 centímetres entre deu i quinze minuts cada hora lectiva i, si es pot, mantenir les finestres sempre obertes.

Espais alternatius

CCOO ha engegat una campanya que, amb el lema Ni infectades ni congelades, demana que es controli la temperatura a les aules i que s’estudiïn alternatives. “Es podrien buscar espais alternatius per fer classes i més activitats en altres ambients per esponjar les aules”, planteja Pulido, una proposta que CCOO defensa des del març passat.

L’Affac, que representa les associacions de famílies d’alumnes, defensa també la descongestió de les aules amb espais alternatius, com va plantejar el departament en un principi amb la cessió d’equipaments municipals. “Allò va quedar en no res, no s’ha prioritzat sortir del centre quan es podrien trobar espais per esponjar les aules i fer activitats en llocs exteriors coberts”, diu la presidenta de l’Affac, Belén Tascón. “Totes les solucions del departament són amb el mínim cost possible, com dur samarreta tèrmica o una manta a classe, i es posa en evidència que a l’alumnat vulnerable li falta roba d’abric.”

La Intersindical-CSC considera que el protocol de ventilació “no té en compte la varietat climatològica de Catalunya”, assegura Judith Ribera, portaveu d’Educació del sindicat. “Hi ha territoris com ara Ponent, la Cerdanya i la Val d’Aran on la temperatura baixa dels 17 graus” mínims que marca la llei de prevenció de riscos laborals per a llocs de treball tancats. Ribera alerta de l’increment de la factura de calefacció. En l’ensenyament públic, els ajuntaments paguen la despesa de les escoles i la Generalitat, la dels instituts, que són els que gestionen el pressupost. “Si aquest pressupost no s’incrementa, tindran menys diners per invertir en aspectes que repercuteixen en l’educació, com ja ha passat amb l’increment de la despesa de la neteja”, adverteix la portaveu.

No serà gaire suportable tenir alumnes i docents passant fred durant sis hores
Manel Pulido
Secretari d’Educació de CCOO
El protocol de ventilació no té en compte la varietat climatològica de Catalunya
Judith Ribera
portaveu d’intersindical
Totes les solucions del departament són amb el mínim cost possible, com dur samarreta tèrmica
Belén Tascón
Presidenta de l’AFFAC

Purificadors amb filtres HEPA com a última opció

Rosa M. Bravo

Diversos ajuntaments han aprovat una moció a proposta de CCOO que reclama al Departament d’Educació que elabori un estudi sobre les necessitats de renovació d’aire en cada centre educatiu i que s’implantin sistemes de ventilació mecànica si cal. Algunes escoles tenen purificadors amb filtres HEPA per renovar l’aire de les aules, com les del Ripollès, que van rebre una donació d’aparells de l’empresa Sodeca.

L’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona –centre impulsat per la Fundació la Caixa– Jordi Sunyer defensa que la primera opció ha de ser la ventilació natural. “Només quan la ventilació natural és impossible cal utilitzar ventilació artificial”, afirma. El protocol d’investigació, assenyala, està inspirat en protocols internacionals, dades experimentals i proves pilot locals. “Cal fer tots els possibles perquè es pugui complir malgrat el fred”, diu. Els depuradors amb filtres HEPA “són en el darrer cas una bona opció, però són cars i s’han de mantenir correctament”, explica l’expert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.