Quotidianitat a les aules
Segon trimestre sense tanta incertesa
S’han vacunat 6.500 professors i personal dels centres educatius de la regió sanitària de Girona
La cobertura de vacunació és del 36%
El primer dia d’escola al setembre, ni la Laura Chaparro, la directora de l’ escola de Vila-roja de Girona, ni la Neus Heras, directora de l’ INS Vall de Llémena de Sant Gregori, s’imaginaven que quan es complís un any de l’inici de la pandèmia, “el curs Covid” es desenvoluparia de la manera com s’està fent. Són dos centres educatius del Gironès amb realitats totalment oposades, però en tots dos casos les seves responsables destaquen precisament el dia a dia.
L’escola de Vila-roja és un centre qualificat de màxima complexitat, amb una majoria d’alumnat amb necessitats educatives vinculades a situacions econòmiques desfavorables. Actualment acullen 77 alumnes d’infantil i primària. “Vam començar amb molta por per part de les famílies; hi havia la incertesa de què passarà”, assenyala la directora Laura Chaparro. Al centre s’ha fet un gran esforç per evitar l’absentisme escolar. “A primària, al setembre teníem entorn del 35% d’absentisme i al febrer, d’un 8,5%; al març encara hi haurà més millora; ha valgut la pena tot el treball”, recalca. Explica que a l’octubre va confinar un parell de grups i no han tingut més casos. Segons destaca la directora de l’escola Vila-roja, les famílies han vist que l’escola era segura: “Estan tranquil·les i contentes.” “Els mestres i les direccions hem fet bona feina”, insisteix. Pel que fa al pla de vacunació, de la plantilla de setze docents, només quatre encara no han rebut el missatge. Segons dades facilitades pel Departament de Salut, s’han vacunat 6.500 professors i personal dels centres educatius de la regió sanitària Girona. En aquesta fase, els mestres cridats a vacunar són menors de 55 anys. Així, la cobertura de vacunació a la regió de Girona és del 36%.
Les restriccions de la pandèmia, però, han impedit al centre realitzar projectes amb les famílies. “Falta més vida a l’escola”, lamenta Chaparro. “No usen les noves tecnologies; hi parlem diàriament per telèfon, però la participació de les famílies queda una mica coixa.” Han realitzat activitats a l’exterior amb cita prèvia per evitar aquesta desconnexió, com el pessebre vivent per Nadal. També preparen activitats pel 8-M: “Vindran dones del barri referents, noies universitàries, que treballen, i faran una xerrada en un grup estable.”
“Vam començar el curs amb molts dubtes”, explica la directora de l’INS Vall de Llémena, Neus Heras. Set mesos després, però, recalca la bona gestió que els ha permès “mantenir la línia de treball habitual”. El centre, pioner en molts aspectes, aposta pel treball cooperatiu, i tant l’alumnat com el professorat tenen un alt nivell de competències digitals. Heras posa èmfasi en el fet de disposar de més personal per fer grups bombolla més reduïts. Són un total de 240 alumnes amb una plantilla de 25 docents. A més, en ser centre formador, acullen estudiants de màster de professorat. S’han vacunat 13 dels 25 professors. La directora destaca el suport “extraordinari” de l’Ajuntament, que va instal·lar purificadors d’aire a les aules. Amb tot, la pandèmia els ha obert nous entorns d’aprenentatge: davant del centre hi ha un petit bosc que han habilitat com a aula per a classes de filosofia, de lectura: “És un ambient motivador, agradable i molt sa; amb la pandèmia, el bosquet és una aula més del centre.” Destaca també el bon funcionament de les classes híbrides .