L’oferta d’FP s’amplia amb dos instituts especialitzats
Un centre a Mercabarna estarà dedicat a la formació en aliments i un altre, a Sant Just, a les arts gràfiques
Educació vol reprendre les classes presencials en la postobligatòria abans de final de curs
El Departament d’Educació aposta per una formació professional menys generalista i més professionalitzadora, i, seguint aquesta filosofia, el curs vinent hi haurà dos instituts amb una nova oferta molt específica. D’una banda, es posarà en marxa l’Institut dels Aliments de Barcelona, al recinte de Mercabarna, amb cinc grups de famílies com ara elaboració de productes alimentaris i dietètica, entre d’altres. D’una altra, l’institut Antoni Algueró, a Sant Just Desvern, estarà dedicat a les arts gràfiques i oferirà també formació ocupacional del Servei d’Ocupació de Catalunya. L’objectiu del departament no és tant que cada barri tingui un institut d’FP com “afrontar una FP lligada a les necessitats del territori, a la demanda del mercat laboral i a la realitat dels nous continguts i habilitats dels estudiants”, va afirmar ahir el conseller d’Educació, Josep Bargalló, en la presentació de l’oferta dels estudis postobligatoris del curs vinent.
El 2021/22 tindrà dotze cicles d’FP nous i s’ampliarà la doble titulació de batxillerat amb ensenyaments esportius i artístics en tres anys, que es podran seguir en quinze centres. El curs vinent s’oferiran 8.267 grups en l’etapa postobligatòria, fet que representa un augment de 261 respecte a aquest curs. L’increment més notable es veurà en el batxillerat, amb 98 grups més. El període de preinscripció, que serà totalment telemàtica, començarà l’11 de maig, i el de matriculació, el 12 de juliol.
Bargalló i la directora general de Currículum i Personalització, Maite Aymerich, van assenyalar que es continua treballant en la reforma del model de batxillerat, amb l’objectiu de fer-lo més competencial. Segons Aymerich, es vol arribar a un batxillerat “flexible, de caràcter orientador, i entès com una etapa educativa més, no com una passarel·la a superar una prova”, amb referència a la selectivitat. Aquesta prova, segons el conseller, suposa encara un encotillament per a una reforma que, va confiar, és cada cop més a prop. La previsió del departament és que el nou decret del batxillerat estigui a punt per al curs 2022/23, i que el 2023/24 s’instauri la nova prova d’accés a la universitat.
D’altra banda, el departament preveu que els alumnes d’estudis postobligatoris puguin tornar a la plena presencialitat quan millori l’ocupació a les UCI i, en tot cas, abans d’acabar el curs. És la proposta que Educació ha fet al Procicat després que a finals d’octubre es decretés la semipresencialitat per a aquesta etapa. La voluntat és garantir el retorn, sobretot als alumnes de segon de batxillerat que han de fer la selectivitat. El departament no es planteja començar el curs vinent amb cap altra modalitat que no sigui la presencial, segons Bargalló.
Més oferta pública en el programa de noves oportunitats
Rosa M. BravoEl programa de noves oportunitats, per a joves d’entre 14 i 24 anys que es volen reincorporar al sistema educatiu, s’ampliarà amb vint nous grups en la primera fase i tres en la segona.
La pandèmia fa baixar el nombre d’alumnes de dual
Tots els cicles formatius es podran cursar en la modalitat dual, que alterna la formació als instituts i a les empreses. La pandèmia ha fet baixar el nombre d’alumnes de dual, que fa dos cursos era el 18%.
Més itineraris formatius específics
Rosa M. BravoEls itineraris formatius específics, adreçats a l’alumnat amb discapacitat intel·lectual, creixen a un ritme de deu centres per curs. L’any vinent s’oferiran 172 grups en centres públics i concertats.
Tallen la Diagonal contra la crisi educativa
Rosa M. BravoUn grup d’estudiants universitaris va tallar ahir la Diagonal, durant una hora, per exigir als rectors compromís per revertir la crisi educativa. Demanen, entre altres coses, l’equiparació de preus de graus i màsters.
Angoixa en la tornada als centres
BarcelonaL’alumnat de quart d’ESO de centres d’alta complexitat va presentar més angoixa, estrès i ansietat en la tornada als centres després del confinament per la pandèmia. Així es conclou en l’avançament dels resultats de l’informe Anàlisi de l’impacte del confinament en l’alumnat de quart d’ESO, elaborat pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. L’alumnat de centres de complexitat mitjana va tenir menys dificultats, però tots els estudiants van expressar problemes per concentrar-se, per tornar a llevar-se d’hora i per recuperar hàbits d’estudi.