Societat

CARLES GRÀCIA

Director creatiu d'Escorpion

“En aquest 080 Escorpion aposta per reivindicar la llibertat i la festa”

Amb la campanya ‘Because we love you’ acreditem la depuració biològica de l’aigua que fem en el procés de tintura
Escorpion, que va néixer com una marca de punt el 1929, és de tradició familiar i continua lligada a la ciutat d’Igualada

Avui comença una nova edició del 080 Barcelona Fashion, que per segon any consecutiu i a causa de la pandèmia tornarà a ser 100% digital. La firma catalana Escorpion –nascuda el 1929 a Igualada–, una de les més emblemàtiques del nostre país i referent internacional en el sector de les peces de punt, presentarà demà, dimarts, a les 19.30 h, la col·lecció tardor-hivern 2021, Let’s Dance, que ha creat el dissenyador Carles Gràcia. Qui vulgui seguir el fashion show film d’aquesta firma –gravat en l’espai que en la seva època van ser les cotxeres de la casa Milà, l’emblemàtica La Pedrera– ho poden fer a través del web 080barcelonafashion.cat. En aquest mateix portal, des d’avui i fins dijous es podran veure les propostes dels 22 dissenyadors i marques que participen en la mostra.

Escorpion presenta la col·lecció ‘Let’s Dance’. Un títol molt animat!
La idea de la col·lecció és trencar una mica el que hem viscut el darrer any i buscar una bombolla d’aire fresc i d’optimisme. Ens hem inspirat i hem volgut donar valor a la dècada dels vuitanta i ens hem traslladat a la discoteca Studio 54 de Nova York, un bon contrapunt a la realitat d’un any que ens ha tingut tancats a casa i amb poca llibertat. Ens venia de gust emular aquella llibertat que tothom té ganes de tornar a gaudir.
I quins colors té aquesta col·lecció?
La col·lecció és, per sobre de tot, optimista i sexi i l’hem dividit en tres parts, que també hem identificat amb tres tipus de música: soul, on predomina el color blau; disco, on el color que marca és el vermell, i funk, on manen els colors daurats. La part de la col·lecció anomenada soul seria la més urbana: les peces porten caixmir, alpaca, llana merina..., materials de molta qualitat i amb colors naturals, grisos i blaus. Aquesta part ens remet més a la crisi que hem patit. La segona part de la col·lecció, la disco, és la més rebel, amb colors més vius, que inciten a la transgressió. Hem fet servir teixits molt masculins però talls molt femenins, amb les muscleres molt marcades, com als anys vuitanta, amb escots pronunciats. En el fashion show film s’hi podran veure moltes imatges icòniques d’aquella dècada: l’Andy Warhol, la Grace Jones...
Voleu transmetre un punt de rebel·lia?
En aquests últims temps hi ha hagut un retrocés en llibertats i nosaltres reivindiquem aquell esperit dels anys vuitanta, quan vam aconseguir moltes coses que sembla que ara les estem tornant a perdre. Volem recordar que recuperar les llibertats també depèn de nosaltres. La nostra col·lecció és només de dona, però interpel·lem a tothom.
El retorn de les muscleres ho proposeu vosaltres o és una tendència general?
Hi ha una tendència, però nosaltres, com que a més hem volgut agafar una mica l’essència d’aquells anys vuitanta, hi hem apostat fort.
Ens falta parlar de la darrera part de la col·lecció, la ‘funky’.
És la festa final. En el fashion show film hem volgut reproduir l’Studio 54. Aquí tot és cru i daurat com a símbol de luxe, de diversió. Hi ha potes de gall, rombes, molts motius geomètrics i molts contrastos: hi ha jerseis de galga 3, molt gruixuts, que pràcticament semblen fets a mà, combinats amb lúrex de galga molt més fina, de 16, molt subtils. En aquest apartat hem fet siluetes més atrevides. És ben bé la diversió al 100%, el final més positiu, perquè és on estem convençuts que arribarem tots plegats.
I la col·lecció d’Escorpion que ara ja és a les botigues, la d’aquesta primavera-estiu i que vàreu presentar al setembre, com és?
Aquesta col·lecció d’estiu, que vam batejar amb el títol Une belle journée d’été, és molt d’ambient francès, una estètica marinera de Saint-Tropez als anys setanta. Està inspirada en la Brigitte Bardot, en el seu moment molt revolucionària...
La pandèmia ho ha canviat tot. També els gustos del consumidor de moda?
Jo crec que sí. Es parla que la gent fugirà una mica del fast fashion a què estàvem acostumats, el consum accelerat, d’usar i tirar, i que cada vegada es buscarà més un producte de qualitat, de proximitat i més responsable. Afortunadament hi ha hagut una conscienciació de la societat. A nosaltres, que som una marca tradicional, de proximitat i que fem un producte de qualitat, aquest canvi, a llarg termini, ens beneficia.
I pel que fa a l’estil?
Per culpa del teletreball i del confinament en general hem abusat de xandalls i vambes i ara la gent voldrà el contrari: talons, escots..., coses sexis. El que voldrem quan puguem sortir serà lluir i divertir-nos! La col·lecció que presentem en aquesta 080 està enfocada a “una dona que vulgui ballar fins a la matinada”.
El punt és l’ADN d’Escorpion.
Sí, el punt és el nostre ADN i a tot el món som molt coneguts pels càrdigans i les rebeques; són unes peces que ens identifiquen molt com a marca.
Com és el càrdigan?
Els càrdigans són les jaquetes de punt amb el coll de punxa. Després hi ha les jaquetes de coll rodó, que se’n pot dir boba o rebeca... Això últim és una denominació que va sortir de la famosa pel·lícula Rebecca, de Hitchcock. Cal recordar que la primera que va començar amb el gènere de punt va ser Chanel, que va ser una revolució i va posar de moda aquest teixit, molt confortable, que no s’arruga i és de fàcil adaptabilitat...
Al marge del punt, amb el temps deveu haver incorporat algun altre material.
Sempre hem sigut gènere de punt, que es teixeix en màquina tricotosa, però és veritat que per qüestions de climatologia a les col·leccions de primavera i estiu hi ha una part important de teixit circular, tot el que serien les samarretes, per exemple.
I a part de la roba que forma part de les col·leccions, com a marca teniu el que s’anomenen bàsics?
Sí, i tant. Els de tardor-hivern són de llana i els de primavera-estiu, de viscosa. Tot ho teixim en cru i després ho tintem amb els nostres colors.
Escorpion treballa des del primer dia a Igualada. És una empresa familiar.
Sí, Escorpion, que va néixer com una marca de punt el 1929, és de tradició familiar i continua lligada a Igualada. Al principi tenien la fàbrica als afores de la ciutat (que amb els anys va acabar sent el centre) i allà es feia tota la producció, des del principi fins al final del procés: al pis de dalt hi havia la filatura i al pis de baix hi havia la teixidoria. A mesura que van passant els anys lògicament el procés de producció canvia i nosaltres avui ja no ho fem tot, però sí que fem, i continuem a Igualada, el procés de teixir i de tintura. La teixidoria és de proximitat, amb teixidors de la conca d’Òdena que treballen per a nosaltres des de fa anys. I pel que fa al tintat dels articles, tot es fa amb colors exclusius, creats per nosaltres en el nostre laboratori en funció del que dissenyem cada temporada.
Aquí és on entra la campanya ‘Because we love you, we recycle water’?
Sí, és un programa que vam començar a implantar ja abans de la pandèmia. La primera acció que va fer la direcció, quan va traslladar la fàbrica a un polígon d’Igualada, va ser situar-la davant d’una depuradora d’aigua biològica, l’única que hi ha al sud d’Europa. Un dels processos més contaminants que hi ha en la indústria de la moda és la tintura i, com que és una cosa que nosaltres fem, ens hem situat just davant d’aquesta depuradora de manera que tota l’aigua que fem servir en aquest procés es recicla. La idea és aconseguir no vessar al riu aigües residuals industrials.
A la col·lecció de bàsics primavera-estiu 2021, les peces ja porten una etiqueta que diu “Because we love you, we recycle water”.
Sí, perquè és la primera col·lecció de la marca on s’acredita la depuració biològica de l’aigua en el seu procés de tintura. Aquest procés, com t’he dit abans, es fa tot aquí i amb productes de primera qualitat. Del que es tracta és que cada gota d’aigua que fa falta per donar color a una peça es tracti amb cura i, un cop utilitzada, se sotmeti a un procés de depuració 100% biològic. L’aposta per la sostenibilitat no té marxa enrere, és ferma, perquè ja hem vist que en cuidar el medi ambient ens hi va la vida del planeta. Això és una altra de les coses que ja sabíem però que la pandèmia ens ha confirmat.
Una altra cosa que ha dut la pandèmia és la por al contagi. Acabeu de treure samarretes que protegeixen de la Covid.
Després de diversos mesos d’investigació i de fer proves, en la col·lecció que ara ja es troba a les botigues, la d’aquesta primavera-estiu, hem inclòs dos models de samarreta de cotó tractats amb Viroblock NPJ03, una tecnologia innovadora desenvolupada per l’empresa suïssa HeiQ que garanteix la inhibició de virus i bacteris a les superfícies tèxtils. Per tant, sí, aquestes samarretes repel·leixen el virus de la Covid-19.
I són efectives?
Aquest innovador tractament viricida que s’incorpora durant el procés de tintura té, diuen, una efectivitat del 99%. Els seus ingredients són molt segurs per a la pell, no fan cap mal ni provoquen reaccions adverses, i té una durabilitat de trenta rentades a 60 graus.
Escorpion va ser de les primeres empreses de moda de l’Estat que va vendre el seu producte a fora?
Als anys setanta, en ple franquisme, va ser molt trencadora i innovadora. En una època fosca i grisa, aquesta marca va aportar color i, sí, va ser pionera en externalitzar el seu producte... Tenia punts de venda a Le Bon Marché i a les prestigioses Galeries Lafayette, entre altres. Escorpion sempre va tenir una òptica molt francesa i fins i tot hi va haver uns anys que la gent es pensava que la marca era francesa, també perquè moltes de les fotografies per als catàlegs de les col·leccions es feien a París.
Sempre heu exportat.
Sempre. Actualment tenim 900 punts de venda, en més de 20 països de tot el món, principalment al mercat europeu, però també als Estats Units i Àsia.
Però ara apostareu també per la venda de molta proximitat.
Sí, a partir d’ara mateix aprofitarem un servei que WhatsApp ofereix a les empreses i que es diu Business WhatsApp, per vendre de manera personal a la nostra seu de Barcelona. Les clientes que ho vulguin es podran posar en contacte amb nosaltres i tindran un expert de la casa que les ajudarà en el seu procés de compra. Serà una manera de poder tenir més contacte amb la consumidora final.
Com veu la moda catalana?
Tenim grans marques i grans dissenyadors, i no és nou d’ara, som un país amb trajectòria. Nosaltres formem part del Modac, el clúster català de la moda. El 080 és una plataforma per donar a conèixer el que s’està fent a casa nostra. Cal dir que, pel que sé, en la darrera edició, que ja va haver de ser digital per culpa de la pandèmia, hi va haver milions de visites a les passarel·les que s’havien gravat. És veritat que enyoro el directe i els aplaudiments del públic, però cal valorar el format digital, perquè ha demostrat que arriba molt lluny.
Això vol dir que potser en un futur s’hauran de combinar les dues coses, presencial i digital?
És possible que el futur sigui híbrid. Nosaltres, i moltes altres marques que també participen en el 080, pensem que és bo arribar a la màxima audiència per potenciar els valors d’aquí, la qualitat que fem, els acabats, la responsabilitat amb el medi ambient i la sostenibilitat.

080 BCN Fashion

Des d’avui i fins dijous, al canal de TV del 080 Barcelona Fashion es podran veure les gravacions que s’han fet a La Pedrera amb les col·leccions dels 22 dissenyadors i marques que participen en aquesta nova edició del saló de moda que impulsa la Generalitat a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) del Departament d’Empresa i Coneixement i que és en format digital. Avui obre la passarel·la el barceloní Avellaneda, seguit de Menchén Tomàs, Eñaut, The Label Edition, Antonio Marcial i Álvaro Calafat. Demà serà el torn de Txell Miras, Y_Como, Paola Molet, Escorpion i Paloma Wool. Dimecres desfilaran Eiko Ai, Pablo Erroz, Lebor Gabala, LR3, Lola Casademunt by Maite i Custo Barcelona, i finalment dijous serà el torn per a Victor Von Schwarz, Otrura, Is Coming, Onrushw23fh, Paraiso.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia