L’MWC, híbrid i descafeïnat, celebra el retorn aplicant el 5G
El túnel dels FGC que condueix a la fira és el primer laboratori per provar solucions mòbils d’alta velocitat
En el congrés també es faran proves de teleassistència, conducció remota i hologrames
“Tornem als negocis, tornem a Barcelona”, deia, ahir, el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, tot cofoi al Mobile Lunch, el tradicional dinar informal que la Mobile World Capital ofereix als representants de l’ecosistema digital català al mercat de la Boqueria, i que constitueix ja la inauguració oficiosa del Congrés Mundial del Mòbil (MWC, pel nom en anglès), que oficialment obre les portes aquest matí després d’un parèntesi de 28 mesos.
L’arrencada del congrés més important de la ciutat s’ha venut com la primera gran passa cap a la recuperació econòmica, com un “altre senyal de la reobertura del món”, hi insistia Hoffman, passant de puntetes sobre el fet que l’edició d’enguany no tindrà res a veure, com no podia ser d’un altra manera, amb les que es va celebrar fins al 2019.
A poques hores de l’inici del certamen, per fi han transcendit algunes dades que permeten calibrar la dimensió d’aquesta edició. S’ocuparan uns 100.000 m² bruts de l’espai firal de l’Hospitalet, que en té 240.000 i que altres anys s’omplia i es quedava petit, havent de recórrer als espais de Fira de Barcelona a Montjuïc. Enguany, en canvi, amb tres dels vuit pavellons n’hi haurà prou per als expositors de les 700 empreses que exposaran presencialment en l’MWC. Unes 300 més participaran en l’edició virtual però, en qualsevol cas, res a veure amb les 2.400 marques del darrer congrés de mobilitat.
Aquella edició va mostrar l’arribada comercial dels primers mòbils amb connectivitat 5G. L’edició que avui comença, dos anys i quatre mesos després, se centrarà ja a mostrar casos d’ús d’aquesta tecnologia, ara ja amb una clara implantació sobre el terreny. Tant és així que ahir es va presentar el que passa per ser el primer túnel ferroviari d’Europa connectat amb 5G. És el tram dels Ferrocarrils de la Generalitat que uneix les estacions de Plaça Espanya i Europa-Fira, en què Vodafone ha instal·lat la infraestructura necessària per oferir la connexió d’alta velocitat tant a les andanes com durant tot el trajecte. La instal·lació es mantindrà després de l’MWC amb l’objectiu que esdevingui un laboratori tecnològic perquè les empreses del sector puguin experimentar i validar els seus projectes en un entorn real de proves.
Així doncs, aquest tram permetrà a FGC posar a prova millores pel que fa a l’operativa i a la seguretat i els seus usuaris gaudiran d’una connexió més ràpida i sense interrupcions. A més, durant el congrés, també hi haurà un assistent de realitat augmentada que donarà la benvinguda al congrés a través dels mòbils 5G.
Altres usos del 5G que s’aniran presentant els pròxims dies també tenen a veure amb la mobilitat i el transport. Orange, per exemple, guiarà en remot un vaixell real que estarà situat a centenars de quilòmetres de l’MWC. També hi haurà presentacions sobre la connectivitat instantània entre embarcacions de salvament marítim i hospitals per tal de fer a bord ecografies que els metges puguin valorar al moment. El 5G, combinat amb la intel·ligència artificial, també es podrà aplicar per traçar els contactes de positius de Covid-19 en grans esdeveniments.
Menys impacte econòmic i més problemes de transport
El principal argument per rebatre els detractors de l’MWC sempre ha estat el gran impacte econòmic que deixa a la ciutat. En l’últim esdeveniment prepandèmic, es va dir que havia arribat als 473 milions d’euros i que es van generar més de 14.000 ocupacions a temps parcial. La descafeïnada edició d’enguany és evident que repercutirà molt menys en l’economia catalana, per bé que ningú no ha gosat fer aproximacions encara. L’MWC sí ha detallat, però, que fins ara ha generat “entre 5.000 i 7.000” llocs de treball de professionals de diferents perfils per fer possible l’esdeveniment. Són xifres clarament més baixes, d’acord amb la reducció d’assistents que s’esperen, una tercera part dels 100.000 habituals. El Mobile no complirà amb Barcelona com era habitual, però la ciutat també ha fallat als organitzadors. Una vella i urgent reivindicació de la GSMA, fixada fins i tot per contracte, era implementar al transport públic una solució per validar els tiquets amb el mòbil. La T-Mobilitat, per fi, s’havia de posar a prova enguany per als congressistes, però l’aparició de força problemes tècnics ha provocat un nou ajornament.