La pell, base de dades
Onalabs ha desenvolupat un dispositiu que monitoritza, de manera no invasiva i contínua, els nivells de lactat dels esportistes
La ‘start-up’ també vol utilitzar el líquid que expulsen els nostres porus per mesurar els nivells de glucosa o cortisol
El grup té en marxa una campanya de ‘crowfunding’ d’entre 600.000 euros i 1 milió
El líquid que expulsen els nostres porus proporciona molta més informació de la que ens pensem. “La tecnologia d’Onalabs converteix la suor en un biofluid intel·ligent i la pell en una plataforma de dades”, asseguren els impulsors d’aquesta firma amb seu a Barcelona. La companyia ha desenvolupat un dispositiu que es posa sobre la pell i monitoritza, de manera contínua, els nivells de lactat dels esportistes a través de la suor per optimitzar el seu rendiment i minimitzar el risc de lesió. Però està treballant per mesurar també –simplement amb la transpiració– els nivells de glucosa o cortisol, valors que fins ara només es poden determinar amb una mostra de sang.
Com explica Josep Cardona, director general d’Onalabs, el primer dispositiu que comercialitzaran està format per un sensor d’un sol ús que mesura la concentració de lactat, substància que s’acumula durant l’exercici intens: si el nivell és massa alt, s’ha d’afluixar. El sistema s’acompanya d’un programari informàtic que processa la informació gràcies a un conjunt d’algoritmes que ha desenvolupat l’empresa. Les dades es transmeten al rellotge d’entrenament o el telèfon mòbil de l’usuari i així “es monitoritza en temps real el nivell de lactat per poder preveure millor la fatiga muscular i adaptar l’entrenament” perquè sigui eficaç i també segur. “Molta gent segueix rutines d’entrenament però no coneix prou ni el seu cos ni els seus límits, cosa que comporta riscos per a la salut”, alerta Cardona. El grup ha tancat acords de col·laboració amb el club esportiu Fasttriatlon, el Velòdrom d’Horta, el CAR de Sant Cugat i l’Inefc, entre altres ens. En aquests centres, tant professionals com amateurs validaran la tecnologia realitzant diversos entrenaments reals i proves d’esforç.
Onalabs, fundada el 2016, sortirà al mercat amb aquest dispositiu aplicat al món de l’esport perquè els requeriments i les autoritzacions necessàries per comercialitzar-lo no són tan grans com en el cas dels dispositius mèdics. “Hem d’intentar monetitzar la inversió com més aviat millor perquè el projecte sigui rendible”, remarca el CEO de la start-up. Paral·lelament, però, l’equip està treballant en altres innovacions que estan en fase d’estudi clínic i volen revolucionar el seguiment de malalties cròniques com la diabetis o l’MPOC.
Seguiment també de nit
La gran innovació d’Onalabs no és només que permet mesurar valors com el lactat, la glucosa o el cortisol de manera no invasiva –sense anàlisi de sang–, sinó que el seguiment d’aquests biomarcadors és continu. Vol evitar, doncs, les punxades al dit que fins a sis vegades al dia s’han de fer els malalts de diabetis tipus 1, però sobretot monitoritzar-los també de nit, quan es poden produir episodis d’hipoglucèmia que, sense que hi puguin fer res perquè mentre dormen no en són conscients, poden posar en risc la seva vida. “Si un malalt d’MPOC té insuficiència cardíaca, també podrà ser atès abans que es compliqui. L’usuari de la nostra tecnologia és el pacient, però aquesta ha d’estar connectada al servei mèdic i facilitar que rebi qualsevol informació important o alarma perquè s’activin els protocols corresponents, des d’una simple trucada a una ambulància.” L’objectiu final és aconseguir tant la millora de la qualitat de vida dels malalts com la reducció de costos del sistema sanitari. Hi ajudarà el servei d’hospitalització a domicili que Onalabs vol potenciar amb el seu dispositiu per monitoritzar signes vitals de manera remota i contínua.
El CEO d’Onalabs, farmacèutic i MBA expert en desenvolupament de negoci i innovació, va treballar durant 30 anys en una gran farmacèutica i és crític amb el paper de les grans companyies. “Les grans empreses asseguren que posen el pacient al centre, però en realitat no s’adapten a ell sinó que intenten que ell s’adapti al que a l’empresa li interessa fer i desenvolupar.” A Onalabs ha trobat el camí per innovar pensant sempre en les necessitats del malalt. El grup té en marxa una ronda de finançament (crowfunding) per captar entre 600.000 euros i 1 milió per seguir avançant en aquesta missió.