MERCÈ CIVIT
VICEDEGANA DEL COL·LEGI DE TREBALL SOCIAL DE CATALUNYA
“Toca posar ordre a tants petits ajuts”
“La tramitació de les prestacions suposa una sobrecàrrega que no ens deixa fer bé la nostra feina”
“Ens toca fer informes de vulnerabilitat quan hi ha dubtes”
“A veure com hi encaixarà la renda de Presidència”
Al costat de les dones
La seva trajectòria en l’àmbit dels serveis socials municipals ha estat en un programa d’atenció a les dones que eren víctimes de violència masclista i com a cap de l’Oficina d’Inclusió Social de l’Ajuntament de Viladecans. És la referent en la comissió de Serveis Socials.
En ple confinament, el juny passat, s’anunciava el nou ajut estatal per lluitar contra la pobresa. Una bona notícia que a la pràctica ha col·lapsat els serveis socials municipals.
Un ajut que neix sense el personal per tramitar-lo. És un caos?
Era una bona proposta que vam celebrar, però neix amb una mala gestió i amb les oficines de la Seguretat Social tancades. El sistema informàtic es va col·lapsar i va aflorar la bretxa digital entre els col·lectius més vulnerables, que és a qui va dirigida la prestació, i que van anar directes cap a les oficines de serveis socials.
Com afecta l’atenció a l’usuari?
Moltíssim, perquè el paper dels serveis socials no és assumir aquesta tasca administrativa. El treballador social ha d’acompanyar les persones en el seu projecte vital i fent treball comunitari. La tramitació de l’ajut i d’altres prestacions, com les d’habitatge o de pobresa energètica, suposa una sobrecàrrega que no ens deixa fer bé la nostra feina.
L’ingrés mínim ho ha agreujat?
Ha estat la gota que ha fet vessar el got. Per decret ens toca fer els informes de vulnerabilitat en determinats casos en què hi ha dubtes. Des de l’inici ajudem en les sol·licituds, però ara formem part de la tramitació. I encara que siguin pocs els informes, és una feina que no ens pertoca.
I des del col·legi què es pot fer?
Ens hem reunit amb les entitats municipalistes i grups polítics per expressar les nostres inquietuds. Hi hauria d’haver oficines de prestacions socials per sortir d’aquest col·lapse. Volem trobar-nos amb la conselleria per veure com avança el pla estratègic per canviar el model i evitar que es perpetuï en l’assistencialisme.
Demaneu una finestreta única?
Són les tres administracions que s’han de coordinar i compartir les dades, no pas les persones. A Catalunya tenim una renda garantida que s’hauria de tramitar amb l’ingrés mínim i em consta que s’estan fent passes cap aquí.
Un procés complex i molts expedients denegats. És frustrant?
Són uns tràmits molt rigorosos i el temps d’espera per cobrar és molt llarg, tenint en compte que amb l’ingrés mínim vital no hi ha el silenci administratiu. Va passar el mateix amb la renda garantida i veurem ara com va l’experiment de la renda universal que dependrà de Presidència. Tenim massa prestacions socials petites quan seria millor tenir-ne una d’universal. Posem-hi ordre.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.