Una oportunitat educativa
La gestió de la incertesa ha estat una de les lliçons de la pandèmia
S’ha treballat en grups escolars més reduïts i s’ha millorat en l’ús de les eines TIC
A cinc setmanes de la tornada a l’escola les sensacions entre els membres de la comunitat educativa consultats són molt diferents de les de l’estiu passat, quan s’encarava amb incertesa el curs escolar més complex. La pandèmia ha posat en relleu, reconeixen, la importància de l’educació i també coincideixen en els aprenentatges que ha suposat. Per una banda, la capacitat d’adaptació a una situació canviant per part d’alumnat i famílies i d’un professorat que ha hagut d’aprendre a gestionar la incertesa. L’educació emocional ha pres rellevància però també el sentiment de pertinença, les relacions personals que s’estableixen a l’aula. Un repte és també una gran oportunitat i en el sector educatiu ha suposat, a banda de fer aflorar les mancances, introduir dinàmiques de millora.
Escoles obertes
S’ha acabat el curs Covid amb bona nota, el balanç és positiu, però l’associació Salt Educa recorda que si bé els centres educatius s’han mantingut oberts, “cal analitzar com han estat oberts”. Denuncien la manca de recursos, tant pel que fa a docents com a aparells i connectivitats, per “poder oferir l’educació de qualitat que tots volem”: “Educació reconeix l’esforç de la comunitat educativa de cara a la galeria, però després és incapaç d’escoltar les demandes que es fan des dels centres i actuar en conseqüència.” Conclouen que “és hora de tractar l’educació com una inversió i no com una despesa”.
Una de les dinàmiques introduïdes durant la pandèmia i que consideren que s’hauria de mantenir és la baixada de ràtios. “Si la baixada de ràtios és, de lluny, el millor sistema per afavorir l’excel·lència educativa, cal implantar-la de manera generalitzada. Si això significa més professionals o més centres, doncs caldria fer-los”, reclamen des de Salt Educa, que afegeixen, a més, la instauració com a plantilla fixa dels centres de figures com psicòlegs, educadors socials i TEI. També pensen que és clau el director de l’INS Brugulat de Banyoles, Rafel Juanola, o, des de l’AFA de l’Institut Escola Francesc Cambó de Verges, la seva presidenta, Diana Canals Batlle. Des de Salt Educa assenyalen a més la necessitat de trencar la segregació existent a la vila “de manera que tots els centres puguin educar des de la diversitat que es viu al municipi”. “Cal una col·laboració real per part dels centres per repartir l’alumnat i treballar en clau de ciutat i no pel propi centre.”
“La solució és baixar la ràtio”
F
“En molts moments ha faltat el sentit comú”
Mare de la Duna, de 10 anys, i d’en Grau, de 7, és la presidenta de l’AFA de l’IE Francesc Cambó de Verges.
“Es podria haver iniciat una dinàmica de dessegregació”
Les respostes són consensuades amb tot el col·lectiu de Salt Educa .