La justícia de Ceuta manté la suspensió cautelar de la repatriació de 9 menors
La titular del Jutjat Contenciós Administratiu 1 assenyala que no s’han complert els tràmits que estableix la pròpia Llei d’Estrangeria
La jutgessa alerta que permetre la devolució seria una decisió que no tindria marxa enrere i faria “ineficaç” una decisió judicial favorable als joves
El Jutjat Contenciós Administratiu número 1 de Ceuta ha notificat aquest dimarts que manté la suspensió cautelar urgent de la repatriació al Marroc de nou menors immigrants que van entrar al maig a l’enclavament espanyol perquè no compleix els tràmits que exigeix la Llei d’Estrangeria. La justícia descarta així l’argument de l’Advocacia de l’Estat, que la setmana passada va defensar l’operació del govern ceutí i el ministeri de l’Interior per expulsar els joves davant “l’excepcionalitat” que viu la ciutat autònoma des de l’arribada de centenars de menors el maig passat.
En una interlocutòria feta pública avui, la jutgessa assenyala que després d’estudiar tota la documentació presentada per la delegació del govern espanyol i la fiscalia ha decidit “mantenir la suspensió de l’actuació material dirigida a repatriar els menors no acompanyats que encara no han estat tornats al Marroc”.
Segons la magistrada, en el cas d’aixecar la suspensió cautelar “es permetria la repatriació” dels menors i, en conseqüència, si finalment la sentència acaba estimant la petició d’empara dels menors, aquesta seria “absolutament eficaç en haver-se executat una decisió administrativa vulneradora d’un dret fonamental” perquè els joves ja serien al Marroc.
La jutgessa argumenta també que no s’ha complert cap dels tràmits preceptius que exigeix la Llei d’Estrangeria. En concret, subratlla que no s’ha aportat cap informació dels menors afectats que pugui permetre saber si aquestes repatriacions compleixen els tràmits exigits.
En aquest sentit, afegeix que “no consta que s’hagi comunicat l’inici del procés de repatriació ni als menors, ni a la Ciutat Autònoma malgrat que aquesta assumeix la guarda dels menors, ni tampoc al ministeri fiscal”. És per això que no es pot saber si les repatriacions compleixen els tràmits exigits.
La magistrada recorda a les parts implicades que “un dels principis essencials de l’ordenament és que les lleis s’han de complir en els seus propis termes” i això implica que “tothom, incloses les administracions, tenen l’obligació de les normes vigents, sense realitzar excepcions no contemplades expressament en el propi text normatiu”.
Segons ella, l’incompliment d’aquesta tràmits que estan recollits a l’ordenament jurídic “generen indefensió en els menors que han estat privats de la possibilitat de formular al·legacions o proposar prova; de conèixer les dades concretes tingudes en compte per adoptar tal decisió, i de poder accionar els recursos establerts per deixar sense efecte la resolució”.
L’escrit deixa oberta la possibilitat d’“interposar recurs d’apel·lació” a la suspensió acordada, cosa que podrien fer la ciutat de Ceuta o l’Advocacia de l’Estat.
El president de Ceuta, Juan Jesús Vivas, havia defensat que la Llei d’Estrangeria “és tan complexa que no pot aplicar-se a una situació tan extraordinària com la de Ceuta”, un argument que no ha compartit la magistrada que porta el cas.
La suspensió cautelaríssima de la repatriació dels menors immigrants va ser sol·licitada per l’Associació Coordinadora de Barris per al Seguiment de Menors i Joves, juntament amb la Fundació Raíces. Les entitats van demanar el passat 16 d’agost que se suspengués la devolució de 12 nois, però tres d’ells ja havien estat repatriats al Marroc. La jutgessa va acordar aleshores que se suspengués el procediment per als nou joves que no van arribar a creuar la frontera, i ara ratifica aquesta decisió.
Dies més tard, i després de l’obertura d’altres processos en instàncies judicials, el govern de Ceuta va anunciar que mantindria paralitzada la devolució de la resta de menors que continuen a la ciutat des de l’entrada massiva del mes de maig fins que hi hagi un pronunciament judicial definitiu.