Societat

El nou trànsit sense barreres

S’aixequen els peatges de l’AP-7, l’AP-2, i la C-32 i la C-33 tres hores abans de la mitjanit

L’alternativa augmentarà el pas de vehicles, sobretot de camions

Se seguirà pagant 20 anys més a quatre punts del territori

Els peatges ja són història. Amb la fi de les concessions de l’AP-7, l’AP-2, i parts de la C-32 i la C-33, Catalunya passa a tenir més quilòmetres de via ràpida gratuïts que de pagament. Un greuge que arrossegava de feia dècades, en concret des del 2 de juliol del 1969, quan es va inaugurar l’autopista del Maresme, la primera de pagament de tot l’Estat espanyol. I fins a aquesta matinada no s’ha deixat de pagar en aquest punt i altres del territori, coincidint amb l’extinció de la concessió a Abertis.

En concret, són el tram nord de l’AP-7 (de Vila-seca a la Jonquera), l’AP-2 de Saragossa al Penedès, i la C-33 entre Barcelona i Montmeló. Això vol dir que des de la mitjanit s’ha deixat de pagar als 415 quilòmetres que sumen aquestes vies. De fet, per evitar retencions, les concessionàries ja van obrir les barreres ahir a quarts de nou del vespre als peatges de la Jonquera i de la Roca, i seguidament ho van fer les de Vilassar i la resta, de forma esglaonada, poc abans de les 21 hores. Tot un símbol, després de cinquanta anys de pagament.

Una fita històrica que no han volgut deixar de celebrar els moviments veïnals i organitzacions que feia anys que lluitaven per reclamar la gratuïtat de les autopistes. Una nit de celebracions però també de reivindicacions perquè el nou trànsit sense peatges no comporti problemes de mobilitat al territori. Aquesta és una de les grans incògnites que planteja la nova realitat de les carreteres, per saber fins a quin punt les vies ràpides podran assumir l’increment de trànsit que segur que hi haurà, tenint en compte que no s’ha de pagar. Un estudi de la Cambra de Comerç i la Diputació de Girona calcula que l’aixecament dels peatges a l’AP-7 incrementarà un 15% el trànsit al tram gironí de l’autopista.

En el cas de la C-32 nord, la Generalitat estima que l’autopista no es col·lapsarà, que absorbirà bona part dels vehicles que actualment circulen per l’N-II: un 11% entre el Masnou i Premià, un 2% a Mataró, un 21% entre Caldes i Arenys, i un 31% a Santa Susanna. Per facilitar la connexió entre les dues vies, el govern preveu posar a licitació les obres per construir sis nous accessos que han de facilitar el trasllat de trànsit, amb nous enllaços a Alella/Masnou, a la carretera de Teià, a Premià de Mar, a Vilassar de Mar, Canet i Calella. Unes actuacions amb un pressupost de 120 milions d’euros del 2022 al 2026 i que també han de servir per “pacificar” l’N-II, on es projecten setze rotondes més, sis de les quals entre Montgat i Mataró i la resta d’Arenys a Tordera.

Amb l’eliminació del peatge de la C-33, es pronostica que entre Barcelona i Mollet aquesta via guanyarà un 20% de vehicles procedents de la C-17, i un 10% en el tram entre Mollet i Montmeló. Així mateix, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) calcula que l’aixecament de les barreres a l’AP-7 (entre Tarragona i la Jonquera) i l’AP-2 (entre Saragossa i el Vendrell) comportarà un augment del trànsit procedent de vies properes.

Un dels temors amb l’aixecament dels peatges és que hi hagi més camions i vehicles pesants a les autopistes que fins ara es volien estalviar pagar. Això segur que es notarà a l’AP-2, en el tram entre Soses i Montblanc, on a partir d’avui és obligatori que passin els camions per desviar-se de la carretera N-240 entre Lleida i les Borges Blanques. Aquest era un tram amb una alta sinistralitat i el trasllat era una de les reivindicacions veïnals de la plataforma Prou Morts a l’N-240.

Allargar el manteniment

Coincidint amb el dia de l’aixecament dels peatges, la Generalitat va adjudicar ahir el manteniment de la C-33 i C-32 nord, que són titularitat del govern –l’AP-2 i l’AP-7 depenen de l’Estat–, a la unió temporal d’empreses (UTE) formada per Sorigué, Comsa i Innovia Coptalia per un valor de 8,4 milions d’euros. Per la seva banda, el Mitma va posar a licitació ja a l’abril set contractes per a la conservació i manteniment de l’AP-7 i l’AP-2 per a quan finalitzin les concessions, per un import total de 137 milions d’euros. En l’aire està com es mantindrà a llarg termini el manteniment d’aquestes vies i si les administracions pensen tornar a fer pagar els usuaris.

La Generalitat defensa, des de fa anys, l’opció de la vinyeta, com una tarifa plana que pagarien els conductors per moure’s per les carreteres catalanes. El govern espanyol aposta per un model homogeni a tot l’Estat, de pagament per ús, en funció de la distància recorreguda, a partir del 2024.

LES XIFRES

415
quilòmetres de peatge s’alliberen amb la fi de les concessions a Abertis a partir de l’1 de setembre.
8,4
milions és el valor pel qual el govern va adjudicar ahir a una UTE el manteniment dels trams de la C-32 i la C-33.

Quatre vies, encara, de pagament

Encara quedaran 130 quilòmetres d’autopistes de peatge. Els conductors hauran de continuar pagant per circular fins que vencin les concessions entre el 2037 i el 2039. Es tracta del tram sud de la C-32, on hi ha els túnels del Garraf, i la C-16, que inclou els túnels de Vallvidrera, l’autopista Terrassa-Manresa i el túnel del Cadí. La Generalitat ja ha demanat a l’Estat que les rescati, pagant uns 1.500 milions d’euros. Pel que fa a les autopistes C-32 nord i C-33, el govern estima que haurà de destinar uns sis milions d’euros a l’any per al manteniment d’aquestes dues vies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.