Comença el curs en què la vacuna relaxarà les quarantenes
Un milió i mig d’alumnes tornen avui a les aules en grups bombolla i amb mascareta
Baixa l’alumnat excepte a FP
Per segon any consecutiu, més d’un milió i mig d’alumnes tornaran a les aules amb la mascareta cobrint la boca i el nas, i una de recanvi a la motxilla; amb torns per entrar i sortir dels centres escolars, i unes portes predeterminades en cas que n’hi hagi diverses; amb grups tancats que facin més fàcil rastrejar un contagi i confinar de manera selectiva, i amb finestres obertes, faci fred o calor, per garantir la ventilació i evitar la concentració de virus, si n’hi ha. Comença el segon curs en pandèmia, o el tercer, perquè la Covid-19 va irrompre a mitjan curs 2019/20. Però ho fa amb un cert relaxament de les restriccions, o adaptacions, com insisteix a dir el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ja que aquest curs inclou un element que el passat va estar limitat només als professionals: les vacunes. Almenys a secundària i en els estudis postobligatoris, cosa que farà més fàcil afrontar el curs, ja que el protocol per al 2021/22 decreta que les persones que estiguin vacunades i no hagin donat positiu no s’hauran de confinar. També es relaxarà l’ús de la mascareta al pati quan els alumnes no es barregin amb altres grups –hi podran conviure diversos grups–, les famílies podran entrar a les escoles i es reprendran les activitats extraescolars.
El nou curs arrenca amb el 57% dels joves d’entre 12 i 19 anys amb la pauta completa de vacunació, ja sigui perquè han rebut les dosis corresponents a cada vacuna o perquè se’ls va diagnosticar Covid abans de rebre la primera punxada. Concretament, un 70,5% ja han rebut la primera dosi i un 49,2%, la segona. Per poder gestionar les quarantenes, els centres educatius podran disposar de la informació dels alumnes a partir d’un decret que el govern preveu aprovar aquesta setmana. Serà, doncs, el gestor Covid qui determinarà quins alumnes s’han de confinar perquè no estan vacunats en cas que hi hagi un positiu a l’aula, i no pas les famílies les que hauran d’enviar al centre el certificat de vacunació.
El conseller es va mostrar ahir partidari d’apropar les vacunes als instituts per incrementar el percentatge d’estudiants vacunats. Gonzàlez-Cambray va precisar que els departaments d’Educació i Salut estudien obrir punts de vacunació “a prop o a dins” dels centres per vacunar els majors de 12 anys que encara no han demanat cita. Un sistema que el conseller veu com una “possibilitat ferma” que es podria replicar si es permet la vacunació per als infants de 5 a 12 anys, una mesura que encara estan estudiant les farmacèutiques. En una entrevista a RAC1 va assegurar que el govern s’ho planteja “tot” per minimitzar l’impacte de la pandèmia a les aules. “Als instituts on hi hagi un percentatge de vacunats inferior a la mitjana, no descartem en absolut anar-los a buscar”, va afirmar, i va precisar que és una mesura que es podria aplicar a principis del 2022.
Menys alumnes
Aquest curs comença amb 2.173 alumnes menys per la baixada demogràfica, i la disminució es donarà en totes les etapes, inclosa la secundària, en què mai havia passat. Hi ha una notable excepció, la de la formació professional, on aquest curs s’han registrat un 23% més de sol·licituds en comptes del 2% habitual. Per donar cabuda a l’excés de demanda, Educació ha obert 6.563 places als cicles formatius de grau mitjà i 2.800 als de grau superior, a més d’oferir a distància els cicles més demanats a través de l’Institut Obert de Catalunya. Segons el conseller, ja sigui de manera presencial o a distància, cap alumne quedarà sense plaça als cicles de grau mitjà –no s’ha compromès de la mateixa manera amb els de grau superior.
La mesura ha estat rebuda de manera desigual. El síndic de greuges, Rafael Ribó, aplaudeix l’augment del nombre de places, però demana que les places a distància per cobrir el dèficit siguin “una mesura excepcional”. La UGT considera que és una “temeritat” que els alumnes de 16 anys hagin d’estudiar a distància, perquè això farà incrementar l’abandonament prematur en una edat en què la socialització és important. CCOO demana que el departament “guardi al calaix les mesures low-cost” i assenyala que l’FP “requereix prospecció, planificació, orientació i recursos”.
Educació manté els 8.200 professionals que es van contractar el curs passat per les adaptacions que es van haver de fer als centres, i aquest curs s’incrementarà la plantilla amb 1.200 professionals. També s’ha eliminat la distància mínima a les aules, per la qual cosa els centres podran mantenir l’organització que tenien el curs passat, amb grups més petits, o tornar a les ràtios habituals. Els sindicats demanen, des de fa anys, una reducció del nombre d’alumnes per aula per millorar l’aprenentatge, i insisteixen a reduir la ràtio aprofitant la baixada de la natalitat. El departament assenyala que, tot i el descens de la natalitat, es manté l’oferta de grups de P3 i que més de la meitat dels grups del país tindran menys de 25 alumnes. A la ciutat de Barcelona, el 75% dels grups de P3 tenen menys de 25 alumnes.
El curs comença amb situacions no resoltes, segons els sindicats. Ustec i CCOO insisteixen que hi ha una falta estructural de recursos i no s’han revertit les retallades, i demanen més democràcia als centres. L’excés de temporalitat en les plantilles és una altra de les queixes.
LES FRASES
La venda de llibres de text continua a la baixa
Rosa M. BravoLa venda de llibres de text encara no ha recuperat les xifres prèvies a la pandèmia, ja que la previsió de les editorials és vendre el mateix del curs passat, un 7% menys que el 2019. Tanmateix, el sector valora que hi ha més normalitat que el curs passat, tot i que continua la tendència de fer les compres a partir de l’inici del curs i no pas al juliol o a l’agost com altres anys. Així ho ha explicat el president de la comissió de Contingut Educatiu del Gremi d’Editors de Catalunya, Antonio Garrido, a l’ACN.
Segons Garrido, l’experiència de l’any passat i el fet que els protocols siguin més clars enguany han permès que docents i centres s’hagin pogut focalitzar més en la planificació del curs més enllà dels protocols sanitaris. Això ha permès donar una mica d’aire a la campanya de llibres de text, tot i que les vendes no creixeran respecte al curs passat. A més, hi ha certs materials, com els pensats per treballar en grup, que encara no tenen la mateixa sortida, ja que es mantenen restriccions sanitàries a les escoles. “No hi ha cap motiu per preveure una millora, però tampoc som pessimistes i no creiem que la venda continuï caient”, assegura.
D’altra banda, els editors han observat com la demanda de continguts digitals s’ha “normalitzat”, després d’un creixement molt notable durant el curs passat. Garrido ho atribueix a la incertesa sobre si es podria mantenir o no la presencialitat i al fet que algunes etapes educatives van funcionar amb sistema híbrid. La previsió és que es mantingui el creixement dels darrers anys, en paral·lel amb l’impuls de la digitalització a les aules.