Societat
Referents en cicloturisme
El govern treballa per connectar en dos o tres anys 1.500 quilòmetres de vies ciclistes per atreure també un turisme de fora de temporada a tot Catalunya
L’objectiu és impulsar una manera més ‘slow’ de conèixer el territori
Cada cop hi ha més gent que fa servir la bicicleta, no només per fer salut, sinó també per viatjar. És una manera més calmada de conèixer el territori i entronca amb el que altres països europeus fa temps que exploten amb importants rèdits. La varietat del paisatge i el clima mediterrani fan de Catalunya una destinació ideal per practicar el cicloturisme de lleure i passeig, però també d’alforges, que a Europa és ja un important atractiu turístic. Es pot pedalejar entre vinyes, volcans, fagedes, al costat del mar, i el repte és poder disposar d’ una oferta de rutes de llarg recorregut prou atractiva per esdevenir un referent europeu. Consolidar aquestes rutes cicloturístiques que atreguin un turisme més “desestacionalitzat” és precisament l’objectiu del govern de la Generalitat, que conjuntament amb altres administracions, com les diputacions i els ajuntaments, treballa per consolidar una xarxa amb 1.500 quilòmetres de vies turístiques, que atreguin turistes nacionals i internacionals. “A Europa és un tipus de turisme que tira molt, i aquí volem consolidar unes rutes cicloturístiques que permetin potenciar un turisme més calmat a tot el territori”, explica Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat.
Una part d’aquestes rutes ja existeixen. Del que es tracta és de connectar-les i senyalitzar-les. Així, subratlla Flores, “tindríem una gran xarxa que seria com les autopistes de la bicicleta, a les quals s’anirien sumant altres vies menors”. Una de les més importants, perquè forma part d’un projecte internacional que vol connectar Cadis amb Xipre, és l’Eurovelo 8. A Catalunya ja estan operatius dos trams: 200 quilòmetres entre la Jonquera i Sils i 81 quilòmetres entre Premià i Viladecans.
De forma paral·lela a aquesta ruta hi ha la ruta Mediterrània, que és més interior. Aquí hi ha dos trams en projecte: el que va de Maçanet a Barcelona i des del Vendrell a Barcelona. “Es tracta de donar continuïtat a trams que ja existeixen”, explica Flores. Entre els trams ja consolidats hi ha la ruta del Ter i el Carrilet o part de la ruta dels Llacs a Lleida, on ja funciona el tram de la Pobla de Segur a Tremp i de Lleida a Balaguer, i falta la part central de Balaguer a Tremp. També ja existeix un tram petit (fins a Cervera)de la ruta InterCatalunya, que ha de connectar Lleida amb Girona travessant la Catalunya central.
Flores es mostra convençut que “en dos o tres anys” s’haurà haver pogut consolidar la xarxa, amb la col·laboració de les altres administracions. Però aclareix que el projecte no és només la infraestructura. Sinó que també s’està treballant molt estretament amb la direcció general de Turisme. “Som un país amb moltes possibilitats, i per això veiem possible esdevenir un referent en cicloturisme en l’àmbit del turisme internacional”, precisa Flores. Per això és del tot indispensable que es fixin paquets turístics en què es destaquin altres elements, més enllà del sol i la platja.
La voluntat d’impulsar el cicloturisme va estar present en els congressos celebrats la setmana passada a Barcelona. El lema, Pedalem ciutats i territori, va ser tota una declaració d’intencions. Del que es tracta ara és de continuar reivindicant el protagonisme de la bicicleta i refermar el compromís de les institucions i la ciutadania per fomentar-ne l’ús.