Els peatges alliberats seran plantes fotovoltaiques
Territori vol generar 20.000 MWh a l’any a les 11 hectàrees que quedaran lliures després de desmuntar les casetes de la C-32 i la C-33
El projecte permet un estalvi anual de 5.000 tones de CO2 equivalent
La superfície que quedarà en desús un cop s’hagin desmantellat els peatges de la C-32 i la C-33, a Vilassar de Mar, Arenys de Mar, Santa Susanna i Mollet del Vallès, s’omplirà de plaques fotovoltaiques amb capacitat per generar 20.000 MWh d’energia cada any. “El govern de Catalunya té un ferm compromís en la lluita contra el canvi climàtic i això vol dir la reducció de les emissions de CO2 i fer-ho precisament en aquell àmbit en què la majoria de països tenen les principals emissions, que és el del trànsit rodat; a Catalunya, el 40% de les emissions provenen del trànsit”, va explicar ahir el vicepresident de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, al peatge de Vilassar de Dalt, on va presentar el nou projecte per generar energia verda.
Les plantes fotovoltaiques ocuparan una superfície d’11 hectàrees i generaran l’energia que consumeix la xarxa de carreteres gestionades directament per la Generalitat. Aquesta energia permetrà fer autosuficient la xarxa viària i s’estudiarà dedicar un possible excedent a la instal·lació d’electrolineres i a altres usos.
Les zones de peatge són terrenys plans amb bona radiació solar. Això les converteix en espais de gran potencial fotovoltaic. Es calcula que el projecte pot generar un estalvi de 5.000 tones de CO2 anualment, una xifra equiparable a treure de circulació 2.800 vehicles diaris dels accessos a Barcelona.
El projecte representarà una inversió de 8,5 milions d’euros i es redactarà durant l’any que ve. Està previst que les plaques estiguin instal·lades el 2023. Durant la redacció del projecte s’analitzarà si l’ús de l’espai per a plaques fotovoltaiques es pot compatibilitzar amb altres usos com ara la instal·lació d’aparcaments.
La presentació del projecte va coincidir ahir amb l’alliberament dels tres carrils centrals de la C-32 nord a Vilassar de Dalt i a la zona de peatge de Mollet del Vallès, de la C-33. En aquests punts, els vehicles ja no han de travessar les estructures dels antics peatges i reduir la velocitat, sinó que poden circular a la velocitat permesa a la via pel tronc central de l’autopista.
Els treballs per alliberar físicament l’autopista ja han finalitzat i ara ja s’ha entrat en la recta final de les obres. Es preveu que al llarg de la pròxima setmana també es pugui circular amb normalitat pel tram nord de la C-32, a les altres dues zones de peatge situades a Arenys de Mar i Santa Susanna, tal com s’havia anunciat. Aquestes actuacions tenen un pressupost d’uns cinc milions d’euros i estan incloses en el contracte de manteniment d’aquestes vies, adjudicat per 8,4 milions d’euros el 31 d’agost passat, dia de la finalització de les concessions.
Puigneró va denunciar ahir que el govern espanyol no hagi estat tan àgil i que les cabines de l’AP-7 i l’AP-2 encara continuïn dempeus. “Les obres no han ni començat”, va criticar, i va reclamar a l’Estat que “acceleri” la demolició de les estructures dels peatges per evitar més problemes de trànsit i de seguretat.