Educació

L’ús del català a instituts i escoles cau en picat

Només el 46,8% dels docents i el 21,4% dels alumnes el fan servir sempre

S’engega un pla de xoc per revertir-ho

L’ús del català com a llengua habitual d’interacció als centres educatius ha caigut en picat en els últims 15 anys. El 2006 el 56% dels alumnes s’adreçava sempre en català als docents, una xifra que a finals del curs passat era del 39,4%. L’ús habitual del català és notablement inferior quan la interacció es fa entre els mateixos alumnes a la classe: el fan servir sempre el 21,4% dels alumnes –el 2006 el percentatge era del 67,8%. El retrocés es dona també entre el professorat: només el 46,8% s’adreça sempre en català al grup, mentre que fa 15 anys ho feia el 63,7%.

Aquestes dades recollides pel Consell Superior d’Avaluació a quart d’ESO d’una cinquantena d’instituts ha motivat una reacció del govern en forma de pla de xoc per revertir una situació que és “preocupant”, com va declarar ahir el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. El conseller va insistir en el model de l’escola en català com a cohesionador de país, i va assenyalar que la davallada de l’ús social del català s’ha traslladat també a l’escola. Els motius del retrocés a les aules poden ser diversos. El secretari de Política Lingüística, Xavier Vila, va apuntar al canvi d’un model pedagògic basat en la classe magistral a un altre amb dinàmiques de grup en què els alumnes interaccionen més i traslladen a l’aula les normes d’ús del carrer; al creixement de la immigració en els últims 15 anys, i a un cert relaxament en la seva integració en català.

Per revertir la situació, el govern ha posat en marxa un pla que començarà per una diagnosi per conèixer la realitat lingüística de cada centre i actuar-hi posteriorment amb accions formatives per al professorat. El pla començarà aquest curs amb 200 centres. En el segon trimestre es crearan grups impulsors, formats per docents de diferents nivells educatius, un membre de la direcció i l’acompanyament de l’Equip de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social del Departament d’Educació. Aquest grup decidirà com es forma el professorat per aplicar accions que millorin l’ús del català als centres. Si cal, es podrà proposar la revisió del projecte lingüístic del centre. En els propers tres cursos, el pla s’haurà estès a 3.500 escoles i instituts, que s’hauran d’incorporar de manera obligatòria a la formació.

“Tots els docents coneixen el català; una altra cosa és que el reconeguin com a model de llengua. Hi ha hagut un cert relaxament”, va afirmar la secretària d’Educació, Núria Mora. Els responsables del Departament van destacar la necessitat de reforçar la consciència del model lingüístic en els graus d’educació infantil i primària i en el màster del professorat de secundària.

El pla per fomentar el català s’inscriu en el que la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, va qualificar d’“una nova etapa pel que fa a la política lingüística”. La setmana passada es va reunir per primer cop aquesta legislatura la Comissió Tècnica de Política Lingüística, en què tots els departaments de la Generalitat analitzaran la situació del català en els respectius àmbits i impulsaran les polítiques de foment de la llengua necessàries a partir del que es detecti en els estudis.

LA FRASE

Des d’Educació impulsem aquest pla per incrementar l’ús del català als centres educatius
Josep Gonzàlez-Cambray
Conseller d’Educació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia