El canvi d’estació genera oposició
La Iaeden, la Plataforma pel Transport Públic, la CUP (al govern) i el Col·legi d’Arquitectes volen fer-la subterrània
Diverses entitats han expressat el seu desacord amb la tria de la part majoritària del govern. De totes les opinions expressades, la més destacada és la de la CUP de Figueres, una formació amb un regidor al govern de la ciutat. Aquest grup aposta per fer subterrànies de les vies del tren convencional i troba “inacceptable” que Figueres renunciï a tenir estació de tren i aposti per traslladar-la a Vilafant. “El trasllat de l’estació de tren a Vilafant fa perdre capitalitat a Figueres”, diuen.
Afirmen també que el cost de la variant nord és superior al de fer-la subterrània i diuen que l’excés de pendent fa que no hi puguin passar trens de mercaderies. Consideren que el cost de l’opció nord seria d’uns 100 milions d’euros. Retreuen als “representants públics de l’Ajuntament” que facin un estudi en contra de la voluntat “majoritària” dels figuerencs. Asseguren que és “inaudit”.
El Col·legi d’Arquitectes (COAC) considera “vital” la conservació de les dues estacions de tren perquè reduiria l’impacte ambiental i ajudaria a no perdre la capitalitat de comarca i proposa fer-la subterrània o el sistema de trinxera per cosir els dos costats de la ciutat. La Iaeden-Salvem l’Empordà parla també que la del nord és una opció més cara que la de fer subterrànies les vies pel centre de Figueres. Indiquen que “per enllaçar amb la línia de Portbou al terme de Vilabertran cal superar diverses carreteres i travessar zones inundables” i afirmen que “ni l’estació de Vilafant ni la platja de vies amb les andanes tenen la capacitat necessària per operar 60 trens de la línia de Portbou i els seus viatgers”. Parlen que l’opció de “trinxera” elimina passos a nivell i diuen que la del nord té unn impacte mediambiental i paisatgístic “molt gran”.
“Inadmissible”
La Plataforma Promoció Transport Públic (PTP), per la seva banda, considera “inadmissible” la previsió de trasllat de l’estació urbana de Figueres a Vilafant, que preveu el POUM de Figueres que ara està en tràmit. Es tracta, a parer seu, d’una “agressió” contra el model de transport que més aporta a la mobilitat sostenible i que té un menor impacte ambiental. A més, reivindica el “manteniment de l’estació urbana de Figueres i la permeabilització de l’actual via convencional”.