Cambray lamenta que un jutge prengui decisions pedagògiques arran del cas de l’escola de Canet
Les famílies assumeixen amb resignació el 25% en castellà: “El model no s’hauria de trencar per un interès particular”
L’escola Turó del Drac de Canet de Mar (Maresme) ha començat a aplicar aquest dijous el 25% de classes en castellà en un grup de P5 per ordre del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) arran de la denúncia d’una família. El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray ha visitat el centre per criticar la mesura i traslladar el suport del Govern a la comunitat educativa. Cambray lamenta que un jutge “des del desconeixement” de la realitat lingüística prengui “decisions pedagògiques” i “apliqui percentatges” en l’aprenentatge de les llengües. Les famílies, per la seva banda, assumeixen amb resignació la mesura. “El model no s’hauria de trencar per un interès particular”, ha lamentat la presidenta de l’AMPA de l’escola, Mònica Ruz.
Govern i comunitat educativa coincideixen a defensar el “model d’èxit” de la immersió lingüística i lamenten que es donin casos com el del Turó del Drac. És, diu Cambray, una “anomalia” que no s’ajusta a la realitat dels centres. En el cas de Canet de Mar, a més, l’ordre és per a un grup de nens cinc anys, on encara no s’imparteix ni català ni castellà.
L’associació de famílies d’alumnes recorda que el projecte lingüístic vigent fins la setmana passada té “el consens de tota la comunitat educativa” i creuen que ha d’aplicar-se de manera unitària totes les aules de l’escola. La immersió, apunta també el conseller, garanteix la cohesió l’equitat i la igualtat d’oportunitats.
“No existeix cap problema amb la llengua a les escoles catalanes per més mentides que diguin”, ha etzibat Cambray, que lamenta que s’estigui intentant generar un conflicte on no n’hi ha. També les famílies veuen amb preocupació aquest extrem i temen que la disputa judicial i política per la llengua pugui acabar afectat la convivència de la comunitat educativa.
La presidenta de l’AMPA, Mònica Ruz, exigeix “tolerància i respecte per totes les opinions i espera que el grup de P5 afectat pugui continuar el curs “amb bona entesa”. També per aquest motiu, el grup de famílies afectades ha demanat als convocants d’una protesta contra l’anunci del TSJC, convocada per aquest divendres, que no la facin davant l’escola: “No volem tensió”
Ana Maria Dueñas, castellanoparlant i àvia d’una nena de P5, també creu que l’enrenou que s’ha generat al voltant de la resolució del TSJC sobre la llengua és perjudicial, sobretot, per als infants. “No sé perquè s’han de barallar per això. Els nens se n’adonen i no es agradable per a ells”, afirma
Un altre pare, en aquest cas d’un infant de P3, Jordi Vallverdú, veu amb neguit la mesura davant la possibilitat que això es pugui estendre més enllà d’una aula de l’escola. “Poden fer això i quantes coses més? Només perquè ho demani una família?”, es pregunta. De moment, però, al Departament no li consten més casos –hi ha 80 famílies denunciants des de 2005.
Vallverdú creu que la imposició del 25% de les classes en castellà és un intent de “trencar” un sistema educatiu que “funciona bé”. A més, creu que augmentar les hores lectives en castellà “no porta enlloc” perquè els alumnes ja viuen en castellà bona part del seu dia a dia fora de les aules i aquesta llengua gaudeix ja d’una “salut fantàstica”.
Sigui com sigui, la mesura a què obliga el TSJC és ja una realitat a l’escola i aquest dijous el grup de P5 afectat ja ha fet una hora íntegrament en castellà, de 10 h a 11 h. En aquest curs no es fan assignatures i es treballa per racons. Segons ha detallat Cambray, els infants faran en aquesta llengua alguns d’aquests racons, així com la classe de plàstica o psicomotricitat.
El Govern ha ofert el seu “acompanyament” al centre perquè pugui prendre les mesures organitzatives necessàries per donar compliment a la mesura i lamenta que el TSJC s’adreci directament a l’escola, impedint així que sigui el Departament qui respongui jurídicament als tribunals.