Llengua
“M’agrades. Ens seguim?”
La iniciativa per lligar a les xarxes Tindercat acumula gairebé 5.000 seguidors a Twitter pocs dies després de la creació del seu perfil
El projecte pretén ser una alternativa d’entreteniment per a joves únicament en català
En Ramon i en Pol ara són parella, però van passar mesos des que van parlar per primer cop fins que van trobar-se en persona. “Era un dels primers usuaris de Tindercat, i vaig mirar els perfils de les persones que hi havia connectades”, recorda en Ramon. “Era molt guapo, ell. Li vaig enviar un missatge, vam començar a parlar amb regularitat, vam quedar i mira, ha sortit tot bé”, comenta, mentre deixa anar una rialla vergonyosa. Ramon Pera (22 anys) és una de les persones que han trobat parella gràcies a Tindercat, una iniciativa sorgida a Twitter que ajuda els joves a lligar. Ell va començar com a oient, però actualment forma part de l’equip del projecte, juntament amb Carla Junyent (21) i Gerard Querol (22).
Lligar per les xarxes, passar-ho bé i fer-ho en català. Aquests són els pilars d’un fenomen que acumula més de 4.900 seguidors a Twitter pocs dies després de la creació del seu perfil. Tindercat (@elTindercat) existeix gràcies als “espais” de Twitter, una funcionalitat de l’aplicació que permet crear sales amb un nombre il·limitat d’oients, però només amb onze persones parlant a la vegada. Des de l’equip de Tindercat decideixen a l’atzar qui parla i uns convidats aconsellen i fan broma amb la persona que busca parella. El més curiós del cas és que va néixer de manera totalment improvisada. Va ser la nit de l’11 d’abril del 2021. El creador del fenomen, Gerard Querol –@gerryquerry a les xarxes–, ho explicava en una piulada l’endemà al matí: “A les onze de la nit vaig obrir un espai per passar vint minuts de broma abans d’estudiar. [...] A partir d’aquest moment, la cosa comença com una bola de neu!” Va ser tot un èxit. S’hi van connectar entre 200 i 300 persones. “No és gaire gent, però és sorprenent sabent que es tractava d’una eina molt nova”, comenta Carla Junyent, que, com el Ramon, va començar com a oient i ara forma part de l’equip.
Tindercat és íntegrament en català. “Hi ha poc entreteniment en català. De fet, en general hi ha poc contingut en català”, assenyala Junyent. No consideren que sigui “una eina per salvar el català”, però sí que prefereixen fer-ho en català encara que els faci tenir menys seguidors. Marina Massaguer és filòloga i coautora de l’informe Català, youtubers i instagramers, en què s’analitza el paper del català en els nous suports comunicatius. Segons comenta, “l’èxit de Tindercat rau en el fet de ser una iniciativa que neix des de baix, crea una comunitat i permet la participació”. Massaguer creu que una de la solucions al problema de la falta de contingut per a joves és la creació d’una estructura que garanteixi el desenvolupament de projectes com Tindercat. “S’ha de fer a través d’una acció molt planificada per part de les administracions, però a la vegada invisible. El protagonisme no l’ha de tenir l’estructura en si, sinó els projectes que impulsa”, explica Massaguer.
Les properes passes
“Hi ha molts joves a les xarxes que creen contingut, però no n’hi ha gaires que ho facin en català”, comenta Gerard Querol, i hi afegeix que “tant de bo les xarxes es poguessin combinar amb els mitjans tradicionals per tal d’arribar a molta més gent”. En aquest sentit, Carla Junyent creu que el contingut per a joves l’haurien de fer els joves: “Sabem què interessa a la gent de la nostra edat.” Sobre aquest tema, Massaguer argumenta que l’acció institucional en cap cas s’ha d’apropiar d’aquests projectes, sinó que ha d’oferir les eines per tal que el talent jove es pugui desenvolupar per si mateix. “Quan les corporacions o el govern es fan seves aquestes iniciatives, els treuen tot el potencial que tenien”, comenta.
Malgrat l’èxit de la desena d’espais creats fins ara, no va ser fins al 6 de gener que van decidir obrir un perfil propi, i el nombre de seguidors va pujar com l’escuma. “No ens esperàvem aquest èxit”, explica sorprès Querol. El que es va iniciar de manera improvisada ara es comença a professionalitzar, i és que fa poc han començat a col·laborar amb La Bombilla Media, una productora jove que els ajudarà a canalitzar tot aquest flux de seguidors que han aconseguit en tan pocs dies. Caldrà esperar per veure si Tindercat es consolidarà o no, però el que és evident és que les xarxes socials s’han convertit en nous suports per impulsar l’entreteniment i la creació de contingut en català.