Educació

Proposen més català en l’FP dual i el pati

El Consell Escolar presenta 67 idees per fomentar la llengua en tot el temps escolar

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha elaborat una llista amb 67 propostes per fomentar l’ús del català en tot el temps escolar, fet que inclou tant l’ús que se’n fa a les aules com al pati i l’espai de migdia. El CEC planteja també que es millori l’ús del català a les empreses en què els alumnes de l’FP dual fan les pràctiques amb l’objectiu que esdevingui la llengua vehicular.

El president del CEC, Jesús Viñas, va lliurar ahir al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, el paquet de propostes, que el consell ha elaborat durant nou mesos amb diferents experts. També ha recollit les aportacions de les persones que van participar en la jornada de reflexió que el CEC va organitzar el 2 de desembre a Santa Coloma de Gramenet. En aquella sessió es va analitzar l’ús del català en l’educació i es va presentar un informe del Consell Superior d’Avaluació que recollia el retrocés de la llengua entre els adolescents: el 2006 la sentien com a seva el 36,5% de l’alumnat de 15 anys i el 2021 el percentatge havia caigut al 27%.

Per ampliar l’ús del català en l’entorn educatiu, el CEC proposa actuar en diferents àmbits, a banda de l’escolar: les xarxes socials, la cultura, els mitjans de comunicació, les famílies i els plans educatius d’entorn. Es plantegen sis apartats clau: augmentar la consciència sociolingüística i la formació docent, implantar el projecte lingüístic del centre en tot el temps escolar, teixir xarxes amb l’entorn, potenciar la creació de continguts audiovisuals, revisar acreditacions i polítiques lingüístiques i crear un fòrum entorn del CEC sobre la llengua en l’educació. Entre d’altres, es coincideix amb el Departament en la necessitat d’exigir el nivell C2 de català als docents, tal com recull la llei d’educació de Catalunya. Planteja també la necessitat de reforçar el català a les aules amb metodologies participatives i especialment amb el treball cooperatiu. Proposa, a més, que es dinamitzin els patis amb propostes lúdiques inclusives, que s’avaluï el model d’immersió lingüística i que es transformi el model d’aula d’acollida en un projecte de suport global del centre a l’alumnat.

A més, el CEC convida a facilitar l’accés a la cultura a través d’un carnet educatiu de descomptes i a incloure noves formes d’oci en català, entre d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Foment de l’adopció d’animals amb un vídeo abans de cada sessió al Cinema Catalunya de Terrassa

TERRASSA
Infraestructures

Transformaran el camí de Térmens a Bellvís en una carretera

Térmens

Els delictes es mantenen en la primera meitat de l’estiu

lloret de mar

Troben un manuscrit inèdit de Víctor Català on es descriu un ball popular

l’escala
Medi ambient

Creixen un 20% les denúncies dels Agents Rurals

Cercs
FIGUERES

Controls a l’estadi Albert Gurt per evitar l’entrada d’usuaris no autoritzats

FIGUERES

La Policia Local tanca la campanya contra l’incivisme del juliol amb 33 sancions

la bisbal d’empordà

Campanya informativa sobre com circular amb bicicleta pel Barri Vell i el Mercadal

GIRONA

Denuncien que una granja de Cantallops té porcs morts en descomposició

CANTALLOPS