La meitat de les casetes de l’AP-7 i l’AP-2 ja són fora
El Ministeri de Transports treballa en el desmuntatge en 26 punts de les 41 actuacions als enllaços que preveu finalitzar al juny
La Generalitat encarrega un estudi per retirar les cabines pendents a la C-32
Les tasques de desmantellament de les anomenades “platges de peatge” de l’autopista AP-7 a la Jonquera, la Roca, Martorell i Vila-seca van començar al novembre, dos mesos després que s’aixequessin les barreres dels peatges. Aquest retard va generar crítiques, perquè no afavoria la seguretat ni la fluïdesa del trànsit, que des del primer moment va augmentar pel fet de no haver de pagar. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana alliberava 375 quilòmetres des les dues autopistes estatals, l’AP-7 –des de la Jonquera fins a Tarragona– i l’AP-2 –des de Soses fins a enllaçar amb l’AP-7 al Vendrell–. A les dues vies ràpides, ara lliures de peatges, s’hi han de fer 41 actuacions, 26 de les quals ja s’han executat o s’estan fent. L’import dels treballs adjudicats per a la demolició és de 20,4 milions d’euros, i el cost de manteniment de les dues autopistes puja fins als 42,1 milions. Les obres obliguen a tallar el trànsit durant la matinada i això permet treballar de nit sense interferir tant en el trànsit. La previsió és que el desmantellament a les dues vies estigui acabat al juny.
A les dues autopistes titularitat de la Generalitat, es va actuar per retirar els peatges dels troncs centrals de la C-33 a Mollet i de la C-32 Nord a Vilassar, Arenys de Mar i Santa Susanna. En una primera fase, es van retirar 44 cabines, per facilitar el trànsit de vehicles i normalitzar la circulació. La demolició, que es va començar el 27 de setembre, va tenir un cost de 5 milions d’euros. Infraestructures.cat ha encarregat un estudi abans de posar a licitació el desmantellament de la resta de casetes, un total de 62, que encara no s’han retirat del tronc central i les que es mantenen a les sortides. El projecte definirà com s’ha de fer la demolició i quins costos tindrà. Un cop adjudicat, hi haurà un termini de sis mesos per a la redacció i després les obres es posaran a licitació.
En paral·lel, aquest any s’haurà de redactar el projecte per convertir l’espai que ocupaven les “platges de peatges” de la C-32 Nord i la C-33 en plantes fotovoltaiques. El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, va anunciar que s’instal·laran plaques fotovoltaiques amb capacitat per generar 20.000 MWh d’energia cada any. El projecte té un cost de 8,5 milions d’euros. Està previst que les plaques estiguin instal·lades el 2023. Durant la redacció del projecte, s’analitzarà si l’ús de l’espai per a plaques fotovoltaiques es pot compatibilitzar amb altres usos com ara la instal·lació d’aparcaments.
LES XIFRES
Els camions guanyen protagonisme a les autopistes
L’alliberament dels peatges a l’AP-7 i l’AP-2 n’ha incrementat l’ús. Molts transportistes han optat per abandonar les vies alternatives gratuïtes i circulen ara per les autopistes. Segons les dades facilitades pel Mitma, la intensitat mitjana diària de vehicles (IMD) s’ha incrementat globalment en tots els sectors de l’AP-7 i l’AP-2, sobretot en el cas dels vehicles pesants. A l’AP-2, a la demarcació de Tarragona, el trànsit de camions ha crescut un 127,28% aquest 2022 respecte a l’any 2019, mentre que en aquestes mateixes dates l’increment de vehicles pesants a l’AP-2 a la demarcació de Lleida ha estat del 118,95%. A l’AP-7 també s’han observat increments importants en el trànsit de vehicles pesants a la demarcació de Girona, del 39,68%, i a la de Barcelona, entre el 38% i el 44%. A la demarcació de Tarragona, on el peatge de l’AP-7 des de Vila-seca es va aixecar l’1 de gener del 2020, l’increment del nombre de camions és del 61,85% respecte al 2019. En el cas dels cotxes, els increments són molt més moderats i fins i tot s’han registrat disminucions a l’AP-7 a Barcelona i Tarragona.