Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

Transport públic

Barcelona inicia la primera fase del tramvia per la Diagonal

El Trambesòs es prolonga cap al centre amb l’objectiu de connectar amb el Trambaix en el futur

Es preveuen 21 mesos d’obres per a un tram que entrarà en servei el 2024

Les obres d’allargament del Trambesòs per la Diagonal de Barcelona van començar ahir entre la plaça de les Glòries i el carrer Girona, tram que suposa la primera fase de la connexió amb el Trambaix –en la segona fase, es construirà el tram entre Girona i la plaça Francesc Macià–. Aquest primer tram ha d’estar acabat a finals de l’any vinent per entrar en funcionament el 2024. L’obra, que durarà 21 mesos, suposa la remodelació de la Diagonal amb la reducció del trànsit privat, i el guany de 8.400 m² per a vianants, 2.500 per a bicicletes i 5.000 d’àrea verda.

Entre els carrers Castillejos i Lepant, es manté la rambla actual. La calçada a la banda muntanya tindrà, a més del tramvia, carrils per al trànsit de serveis i un carril bici, mentre que la calçada a la banda mar tindrà el tramvia i un carril per al trànsit privat. Les voreres faran 7,5 metres d’amplada a muntanya i 10 a mar. En el tram entre Lepant i el passeig de Sant Joan, hi haurà un tronc central per al tramvia i un carril bici per a cada sentit, i les voreres laterals faran 7,5 metres. El trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit i hi haurà un carril de serveis a banda i banda. La urbanització de la banda mar del parc de les Glòries inclourà un intercanviador amb línies urbanes i interurbanes de bus i l’L1 del metro. A més, el nou tram tindrà tres parades: la de Verdaguer, que connectarà amb l’L4 i l’L5 del metro i set línies de bus; la de Sicília, amb cinc línies de bus, i la de Monumental, amb l’L2 del metro.

Les obres d’aquest primer tram de la connexió costen 108 milions –52 dels quals els aporta la Generalitat a través de l’ATM i 56, l’Ajuntament– i inclouen l’estrena de tres nous tramvies i l’adaptació a la línia sense les catenàries de divuit combois actuals. La presa elèctrica es farà per un tercer carril a terra situat entre els dos rails i que només té corrent per on passa el comboi. La previsió és que amb l’allargament fins al carrer Girona es guanyin al voltant de 19.000 viatgers diaris.

LES FRASES

És un dia que ens mereixíem, perquè hem lluitat molt per arribar-hi. El tramvia és l’aposta de les ciutats més modernes
Ha guanyat el sentit comú. La ciutat real és metropolitana i aquest tramvia millora la connectivitat
Ada Colau
alcaldessa de barcelona
Forma part dels dos grans objectius: igualtat d’oportunitats i descarbonització del transport
Pere Aragonès
president de la generalitat

Afectacions al trànsit i tall de l’R2 de Rodalies

L’obra es fa per trams simultanis aprofitant les actuals restriccions al trànsit viari de l’ampliació del col·lector. Entre els carrers Castillejos i Marina, es mantindrà un carril a cada lateral de l’avinguda. Al voltant de la plaça Pablo Neruda, s’habilitarà un carril addicional a Aragó entre Marina i Sardenya per tal que el trànsit ascendent de Marina pugui anar per Aragó en sentit Llobregat –no es podrà anar per la Diagonal–. El tall actual del tronc central de l’avinguda entre Roger de Flor i Bruc s’ampliarà fins a Sardenya. En aquesta zona, els recorreguts recomanats en sentit Besòs seran Diagonal-Rosselló, València o la Gran Via, mentre que en sentit Llobregat es recomanen com a alternatives Aragó i Mallorca. Al passeig de Sant Joan, es reobrirà el trànsit ascendent avui tallat i en sentit Llobregat es permetrà al vehicle privat agafar el lateral muntanya de Diagonal (o el carrer Mallorca) i als busos, enfilar el tronc central de l’avinguda. Del passeig de Sant Joan al carrer Girona, es mantindran les restriccions actuals. Arreu es vol garantir l’accés de veïns i als pàrquings privats. L’R2 de Rodalies s’haurà de tallar temporalment per l’afectació de l’obra al túnel d’Adif.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia