Pas de l’àrea urbana de Girona cap a la mobilitat sostenible
La ciutat de Girona i deu municipis més del Gironès tindran redactat un pla supramunicipal d’aquí a dos anys
La Diputació aporta diners al projecte i el conseller Puigneró beneeix l’esforç conjunt per reduir les emissions de CO2
El projecte costa 390.827,58 euros; el 63% (246.481) els aporta Girona
La ciutat de Girona i deu municipis més de la comarca del Gironès treballen per la mobilitat sostenible i tindran enllestit d’aquí a dos anys el pla de mobilitat urbana sostenible supramunicipal de Girona (PMUS-SGI). “El pas que hem fet avui [per ahir] no s’havia fet mai”, va explicar l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas (Junts), amfitriona de l’acte a l’Estació Jove.
La redacció costarà 390.827,58 euros, amb una aportació de 246.481,84 euros del consistori gironí (el 63%) i 84.963,05 de la resta, repartida en deu consistoris. En funció del nombre d’habitants, Salt en pagarà 62.724 i Quart 7.448, per posar dos exemples. La Diputació de Girona, representada ahir pel seu president, Miquel Noguer (Junts), finança una part de l’aportació de les deu poblacions que no són Girona. Per exemple, aporta el 80% d’Aiguaviva (1.463,52 euros de 1.512) i el 60% de Sarrià de Ter (7.506,84 de 10.340).
El conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, va beneir l’esforç conjunt per reduir les emissions de CO2 i va exposar que la mobilitat actual és sempre interurbana. Va recordar que el 2019 el sector del transport va generar el 41% de les emissions d’efecte hivernacle de la demarcació.
A banda de Madrenas i la regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda –els dos càrrecs electes dones–, també eren a l’acte els alcaldes Josep Pinsach (Aiguaviva), Xevi Vinyoles (Bescanó), Josep M. Vidal (Llambilles), Carles Gutiérrez (Quart), Jordi Viñas (Salt), Quim Roca (Sant Gregori), Narcís Fajula (Sarrià de Ter) i David Mascort (Vilablareix). El regidor Pere Pujolràs va representar Sant Julià de Ramis, i no hi va poder assistir, per una urgència, Sònia Gràcia (Fornells de la Selva).
De moment, es desconeix quines mesures proposarà el pla. Amb l’acord presentat ahir, ara s’iniciarà, de manera centralitzada a Girona, la licitació i redacció del pla. Posteriorment, els plens municipals faran l’aprovació inicial, que, després de l’estudi de les al·legacions, permetrà que la Generalitat emeti la declaració ambiental estratègica. Llavors sols quedarà l’aprovació definitiva dels plens i l’aplicació de mesures.
Dimensions de tot tipus
El pla de mobilitat vigent de Girona és del 2004 i ara s’ha volgut ampliar als municipis veïns que s’hi han interessat. Tots els municipis formen part de la zona 1 d’integració tarifària de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM).
Girona, amb 101.932 habitants, i Llambilles, amb 730, són els dos extrems de la llista dels onze municipis del PMUS-SGI, que sumen 163.911 habitants. Bescanó –amb 5.094 habitants, segons dades de l’Institut Català d’Estadística (Idescat) del 2021– n’és un. El seu alcalde, Xevi Vinyoles (ERC), veu la possibilitat de “reforçar la interconnexió radial [de la primera corona metropolitana]”.
Vinyoles considera que caldria parar atenció també a “l’estructura circular” i permetre que veïns del poble puguin accedir “a Vilobí d’Onyar i altres urbanitzacions”. Actualment –va explicar– no tenen facilitats per accedir-hi amb transport públic. Segons Quim Roca, alcalde de Sant Gregori (Junts), cal augmentar les freqüències des del seu poble fins a Girona i enllaçar els dos municipis a través d’una via. A Sant Gregori ja han començat els treballs.