Medi ambient

La UE examinarà si el parc eòlic afecta el cap de Creus

Brussel·les, en cas d’impacte indirecte sobre la zona terrestre protegida, pot demanar una avaluació ambiental específica

Tot i això, el projecte podria prosperar si hi hagués compensacions

La Comissió Europea suggereix, des de Brussel·les, examinar si el parc eòlic marí Tramuntana, projectat al golf de Roses, podria afectar un espai natural proper que forma part de la xarxa europea Natura 2000, encara que la instal·lació en si mateixa quedi fora de l’àrea protegida. Fonts comunitàries han admès a l’agència ACN que, en cas que el projecte Tramuntana “pugui tenir un efecte significatiu” per a la zona protegida, s’haurà de “sotmetre a una avaluació” per aclarir si realment tindrà “implicacions” o no en la seva conservació natural.

En funció dels resultats d’aquest futur informe, les autoritats competents a l’Estat espanyol hauran de decidir si hi donen el vistiplau, segons marca la directiva europea que regula la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres a la Unió Europea.

El projecte, actualment, preveu 35 aerogeneradors situats mar endins, a una distància mitjana de 24 quilòmetres de la badia de Roses i a 14 del cap de Creus, un espai protegit per la xarxa europea Natura 2000. El pla estatal POEM, d’Ordenació de la l’Espai Marítim, estableix el sector com a idoni per a la implantació d’energia eòlica, pels vents sostinguts, una profunditat no excessiva per ancorar els molins flotants i escassa afectació per a la pesca i les rutes de navegació. Però des del territori es qüestiona, per exemple, l’impacte visual des de la costa i l’afectació sobre les aus.

Brussel·les decidirà

El govern de la Generalitat tampoc veu malament la instal·lació, per compensar el previsible tancament de nuclears a mitjà termini. Però les institucions europees acabaran dictaminant sobre els aspectes ambientals derivats, a més de reclamar participació pública i obrir la via a reclamar davant els tribunals europeus.

Malgrat tot, encara que l’informe final fos negatiu, la normativa europea permet igualment tirar endavant un projecte si “s’ha de dur a terme per raons imperatives d’interès públic primordial, incloses les de caràcter social o econòmic”. Seria una situació similar a la de l’última ampliació de l’aeroport barceloní del Prat al delta del Llobregat, que la UE va tolerar amb mesures compensatòries no satisfetes, fet que ha derivat en sancions posteriors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.