L’eix transversal passarà a dependre de la Generalitat
El govern resoldrà anticipadament el contracte de concessió de l’autovia, que el 2023 serà gestionada per Territori
L’estalvi previst amb l’operació supera els 810 milions fins al 2040
El govern estalviarà 810,4 milions d’euros d’aquí al 2040 gràcies a la resolució anticipada del contracte de concessió de l’autovia C-25, l’anomenat eix transversal, segons han confirmat fonts del Departament d’Economia i Hisenda. L’eix transversal és una infraestructura fins ara finançada mitjançant una concessió per la fórmula del peatge a l’ombra; és a dir, que la Generalitat paga a Cedinsa, la concessionària, una retribució en funció del nombre de vehicles que hi transiten, segons tarifes pactades prèviament.
Ara bé, el contracte, signat el 2007, inclou una clàusula administrativa particular que preveu que la Generalitat té dret a resoldre el contracte abans del seu venciment, previst per al juny del 2040, sense haver-ho de justificar, sempre que aboni una compensació anomenada “preu de reversió”, que ja estava estipulada en l’oferta. Concretament, la clàusula disposa que “l’administració podrà exercir la seva iniciativa de resolució anticipada dins de l’any natural en què es compleixin els 10, 15 i 20 anys de la notificació de l’adjudicació del contracte”. Aquest any, el 2022, fa just quinze anys des d’aquella adjudicació, i és per aquest motiu que la conselleria d’Economia ha trobat convenient aprofitar aquesta finestra d’oportunitat, bo i deixant clar que no es tracta d’un rescat, sinó d’una resolució anticipada.
Les mateixes fonts d’Economia van detallar com es concretaran els 810,4 milions d’estalvi net. Si s’haguessin mantingut els pagaments fins al final de la concessió, l’impacte en el dèficit hauria estat de 828,5 milions d’euros, que amb l’operació es redueixen fins a 347,6 milions. Alhora, en termes corrents, l’estalvi serà d’uns 70 milions anuals, fins als 810,4 milions esmentats, així que, per la repercussió financera i d’estalvi, es tracta de l’operació econòmica més rellevant dels últims deu anys de les dutes a terme per la Generalitat, que des de l’inici de la concessió ha aportat 305 milions en subvencions, entre el 2008 i el 2015, i 514 milions en peatges en el període 2013-2021; és a dir, 819 milions en total.
Com que es tracta d’una resolució anticipada, la Generalitat, mitjançant el Departament de Presidència i de Polítiques Digitals i Territori, haurà d’assumir les despeses de l’operació, i també el manteniment i la reinversió de l’eix transversal a partir de l’1 de gener de l’any vinent.
D’entrada hi haurà un impacte negatiu en el dèficit, que serà com a màxim de 128,4 milions d’euros, però serà assumible, segons Economia, perquè aquest any les regles fiscals estan suspeses perquè les administracions puguin fer front a les despeses generades per la pandèmia.
En total, de la tresoreria de la Generalitat de Catalunya hauran de sortir com a màxim 482,6 milions d’euros, tot i que probablement sigui inferior, ja que la concessionària haurà de cancel·lar el préstec que en el seu dia li va concedir la Generalitat, per un import de 50 milions, subordinat a l’endeutament bancari de la companyia, que a final d’any tindrà un saldo viu de 32 milions, de manera que el més probable és que, quan la concessionària cancel·li el préstec, l’impacte a la tresoreria no superi els 450,6 milions.
Bancs o FLA
Per cobrir aquesta despesa immediata, Economia ha rebut l’autorització del Ministeri d’Hisenda per recórrer al finançament bancari, una opció per a la qual ja té la disponibilitat de dues entitats. A banda d’aquesta solució, Economia també preveu la possibilitat, i de fet la prefereix, de finançar l’operació amb el FLA 2021, del qual encara no s’ha fet ús i que presenta un interès molt més avantatjós (un 0,109%) que el de la banca. Aquesta opció, però, només té un vistiplau verbal d’Hisenda i, per tant, cal obtenir-ne l’autorització oficial.
En espera de decidir la fórmula definitiva, de moment es cobrirà amb tresoreria pròpia, i la Generalitat, com a responsable a partir del 2023, haurà de decidir com es gestionarà la via, si es pagarà per ús o mitjançant algun altre sistema.
Entrebancs de la concessionària
L’empresa concessionària, Cedinsa, que actualment està controlada pel seu soci majoritari, el grup francès d’inversió Vauban Infrastructure Partners, s’ha mostrat contrària a aquesta operació, tot i que la resolució anticipada està prevista com a dret de la Generalitat en una clàusula del mateix contracte. Cedinsa ha tramès comunicacions a Vicepresidència i Economia expressant la seva disconformitat, que també ha fet arribar a les entitats que podrien finançar la resolució. Fonts d’Economia i Finances tenen clar que intentarà recórrer contra l’operació; però, segons van afirmar, els assessors jurídics de la Generalitat i informes independents dels bufets Garrigues i Roca Junyent avalen la validesa de la resolució.