MOBILITAT
INTEGRACIÓ TARIFÀRIA
Catalunya vol unificar el preu del transport públic el 2024
El govern posa a licitació per 21,6 milions el maquinari per a la T-Mobilitat arreu del país
A finals de l’any vinent ja es pagarà el trajecte metropolità per nivell d’ús i quilòmetres
El govern preveu que a finals del 2024 hi hagi a Catalunya un únic sistema tarifari integrat per al transport públic amb el desplegament arreu de la T-Mobilitat. Aquest sistema digital –amb aplicació al mòbil, amb targeta plàstica o amb els actuals bitllets de cartró amb xip digital– substituirà el model de sistema tarifari actual, que funciona per corones metropolitanes a Barcelona, per un de nou en què es pagarà per quilòmetres de distància i en què es bonificarà la màxima freqüència d’ús des del lloc i el mitjà de transport d’inici de cada trajecte.
S’agafi el metro a Barcelona o un bus interurbà en qualsevol poblet de Catalunya, l’usuari tindrà una tarifa mínima de sortida que li permetrà recórrer la zona zero –en un radi d’uns deu quilòmetres, tot i que la distància encara no està decidida– i el trajecte serà més car a mesura que augmenti la distància en quilòmetres respecte a aquesta zona zero. Però això no vol dir que l’usuari habitual d’un recorregut llarg pagarà sistemàticament més que un altre, perquè el sistema també bonificarà la distància màxima dins d’una franja quilomètrica i la freqüència d’ús del transport públic, a més de les bonificacions socials dels títols de transport actuals.
Opció d’integrar zona
El sistema permetrà també que municipis veïns separats en franges tarifàries diferents per la distància entre si puguin integrar-se en una única zona si es posen d’acord a bonificar el cost que això suposa per al sistema. Tot i que seran les autoritats del transport metropolità (ATM) de cada regió les que continuaran gestionant el transport públic, el sistema tarifari i d’informació serà únic per a tot el país, de manera que, amb la mateixa targeta o aplicació mòbil, es podrà anar de Vielha o Portbou a la Ràpita, però també de Manresa a Sant Joan de Vilatorrada o de la Seu d’Urgell a Martinet.
Per arribar a aquest horitzó d’aquí a dos anys i mig, però, el desplegament de la T-Mobilitat es farà progressivament per títols de transport i territoris. De moment, el Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori ha posat a licitació per 21,6 milions la instal·lació del maquinari informàtic i les màquines de validació de la T-Mobilitat per a tots els mitjans de transport públic de fora de Barcelona –busos urbans de les poblacions que ho sol·licitin, busos interurbans i estacions d’FGC i Rodalies i Regionals de Catalunya.
A la Barcelona metropolitana, la T-Mobilitat ja està en funcionament en alguns títols de transport i se situa en les 180.000 validacions diàries. A finals d’enguany o principis del 2023, es preveu que la targeta de transport funcioni per a tots els títols i les set corones –cal recordar que Ripoll, per exemple, ja forma part de la setena corona de l’ATM barcelonina–. Serà la tardor del 2023 que a l’ATM barcelonina es produirà l’“apagada analògica” del sistema actual de targetes de cartró amb banda magnètica. Al cap d’uns tres mesos, el sistema T-Mobilitat barceloní incorporarà el pagament per quilòmetres i desapareixerà el pagament per corones. Un any després, a finals del 2024, la T-Mobilitat per quilòmetres i bonificació de recurrència entrarà en funcionament arreu del país.
Les comarques que avui són fora de les ATM regionals s’integraran progressivament al sistema i els seus usuaris s’estalviaran al voltant d’un 40% del cost actual de transport públic.
És el cas de l’Alt Pirineu i Aran, el Solsonès i la Garrotxa, que entraran enguany a l’ATM de Lleida, Barcelona i Girona, respectivament, i els de part de la Selva, l’Alt Empordà i el Baix Empordà, que entraran a l’ATM de Girona durant l’any que ve.