Infraestructures i serveis

el contrapunt

Volen reduir la velocitat a 100 km/h a l’AP-7 al Vallès

És una proposta de Trànsit i la DGT per disminuir l’accidentalitat i les congestions i no descarten abaixar la velocitat en altres trams

Aragonès aposta per regular el pas de camions a l’autopista

Al tram de l’AP-7 de les comarques vallesanes hi podria haver a curt termini una reducció de la velocitat màxima a què es pot circular. Aquesta és la proposta sobre la qual treballen el Servei Català de Trànsit i la direcció general de Trànsit (DGT) amb l’objectiu de reduir accidents i retencions. Si la proposta tira endavant no es podria circular a més de 100 km/h enfront dels 120 permesos actualment i, si tingués èxit, es podria aplicar en altres trams de l’autopista. El coordinador de mobilitat i seguretat viària de Trànsit, Òscar Llatge, afirmava ahir que aquesta és una proposta compartida amb el Ministeri de Foment i que, si bé inicialment s’havia fixat el topall en els 110 km/h, ara s’és més partidari dels 100. Una altra proposta sobre la taula és la de posar radars a l’autopista.

Des que l’AP-7 és gratuïta, quan es van retirar els peatges l’1 de setembre del 2021, el trànsit ha crescut entre un 40% i un 50%. L’accidentalitat també ha augmentat, amb el triple d’accidents que quan hi havia peatges. A més, amb l’arribada de l’estiu, l’AP-7 ha demostrat ser una carretera col·lapsada, sobretot els caps de setmana. Aquest últim –dia de pont a Catalunya– hi van haver cues de fins a 40 quilòmetres en direcció a Barcelona. I ahir un incendi en un camió va ocasionar un tall de tres hores i retencions a l’AP-7 a l’altura de Barberà del Vallès.

Arran d’això, els transportistes temen que el govern català decideixi tancar a la circulació de camions l’autopista AP-7 durant els caps de setmana per evitar els embussos. I, de fet, ahir el president de la Generalitat, Pere Aragonès, de fet va confirmar-ho. En una entrevista va afirmar que és necessari desviar trànsit de mercaderies cap al ferrocarril. “En aquests moments passen massa per carretera i això no només afecta la competitivitat, sinó també la fluïdesa necessària que hi ha d’haver a les vies d’alta capacitat i, per tant, posa en risc de col·lapse el sistema viari català.” Va tornar a criticar la falta d’inversió de l’Estat. Pel president, és necessari “reforçar” i millorar rodalies per treure vehicles de les carreteres.

Els cotxes corren (massa)

d.brugué

Les xifres d’accidentalitat són esfereïdores, però sempre es plantegen les mateixes solucions: en vies de gran capacitat, reduir la velocitat permesa. I, per garantir-ho: posar radars. Però aquests, quan multaran? No pas quan a la carretera hi hagi caravana, sinó en les hores en què el trànsit sigui fluid o de nit, amb un risc més baix d’accidents. Llavors arribes a la conclusió que la finalitat dels radars és fer calaix. Perquè si l’objectiu és abaixar l’accidentalitat –l’única fita important–, calen altres mesures. Mentre els fabricants de cotxes treguin al mercat models cada cop més potents, els inconscients tindran camp lliure. No té sentit fabricar cotxes que vagin a 200 km/h si, evidentment, no s’hi pot anar enlloc. El cubicatge és un dels llocs on s’hauria de posar els límits. I s’evitarien accidents. Però als governs que poden decidir-ho no els interessa. Fan caixa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.