Una carretera asfaltada amb plàstics reciclats
La Diputació i l’empresa Amsa en fan una prova pilot al Pla de l’Estany
La barreja d’aquest material amb els ingredients tradicionals fa reduir considerablement les emissions de CO2
Uns trams d’uns 300 metres de llargada de la carretera GIV-5132, a l’altura de Vilavenut (terme de Fontcoberta), s’estan reasfaltant amb unes mescles bituminoses que contenen un additiu fabricat a base de plàstic reciclat. Es tracta d’una prova pilot en una via interurbana, similar a la que es va fer dos anys enrere al passeig Dalmau de Banyoles .
La iniciativa ha estat de l’empresa Agustí Masoliver SA Amsa, de Banyoles, i la Diputació, que és la titular de la carretera. “L’additiu plàstic, degudament tractat i emmagatzemat –expliquen els reposables de l’empresa–, s’incorpora juntament amb els àrids i el betum a la mescladora i actua com a complement del betum.” La fórmula, desenvolupada en col·laboració amb la companyia britànica MacRebur, permet donar una segona vida a un material (el plàstic) que hauria acabat a l’abocador, argumenten, a l’hora que recalquen que l’asfalt final resulta molt resistent. “No hi ha cap diferència, ni quant a aparença visual ni quant a qualitat, entre les mescles bituminoses que reutilitzen plàstics i les convencionals. A més, aquesta nova mescla té la garantia del certificat CE”, segons va assegurar Lluís Agustí, conseller delegat d’Amsa, en la presentació de la prova a la premsa, ahir al migdia.
Menys diòxid de carboni
“Alhora –hi afegeix l’empresa banyolina– es contribueix a reduir la petjada de carboni i l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle, i també a disminuir el consum de recursos naturals.” Es calcula que en aquests trams de 300 metres la utilització de la mescla experimental suposa l’emissió d’1,5 tones menys de CO2 en comparació amb una barreja convencional.
LA FRASE
Exportable per a la xarxa de la Diputació
A la presentació d’ahir hi van assistir el diputat de xarxa viària, Jordi Xargay, i el primer tinent d’alcalde de Fontcoberta, Xavier Cros. “Es tracta d’unes actuacions que ens permeten cobrir un doble objectiu: millorar l’estat de dos trams d’una carretera de la Diputació i, a més, fer-ho amb una metodologia més sensible amb el medi ambient”, va manifestar Xargay, que va avançar: “Si els resultats de la prova pilot són positius, ens podem plantejar fer-ho a més carreteres de la nostra xarxa viària.”